Acasa Protectia-muncii Servicii Galerie foto Legislatie Portofoliu Angajari Forum Contact
 
 

HOTARĀRE nr. 1135 din 30 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate īn munca la bordul navelor de pescuit

Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006,
Guvernul Romāniei adopta prezenta hotarāre.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
(1)Prezenta hotarāre stabileste cerintele minime de securitate si sanatate īn munca la bordul navelor de pescuit definite la art. 2.
(2)Prevederile Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 se aplica īn īntregime domeniului prevazut la alin. (1), fara a aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice continute īn Directiva nr. 93/103/CEE transpusa prin prezenta hotarāre.
Art. 2
(1)Īn sensul prezentei hotarāri, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a)nava de pescuit - orice nava care arboreaza pavilion romān aflata īn proprietate publica ori privata si care este folosita īn scopuri comerciale fie pentru prinderea, fie pentru prinderea si prelucrarea pestelui sau a altor resurse vii ale marii;
b)nava de pescuit existenta - orice nava de pescuit a carei lungime īntre perpendiculare este mai mare sau egala cu 18 m si care nu este o nava de pescuit noua;
c)nava - orice nava de pescuit noua sau existenta;
d)lucrator - orice persoana, membru al echipajului, care desfasoara o activitate profesionala la bordul unei nave, inclusiv stagiarii si ucenicii, cu exceptia pilotilor portuari si a personalului de la uscat care exercita o activitate la bordul unei nave acostate la cheu;
e)armator - proprietarul navei, cu exceptia cazului īn care nava a fost īnchiriata fara echipaj si materiale sau al carei management este asigurat, īn totalitate sau partial, de catre o persoana fizica sau juridica, alta decāt proprietarul, īn baza unui contract de management; īn aceste cazuri, persoana care a īnchiriat nava fara echipaj si materiale sau cea care asigura managementul navei este considerata armator;
f)comandantul navei - lucratorul care detine comanda navei sau are responsabilitatea acesteia.
(2)Nava de pescuit noua este orice nava de pescuit a carei lungime īntre perpendiculare este de 15 m sau mai mare si:
a)pentru care contractul de constructie sau de transformare majora s-a īncheiat la data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri sau dupa aceasta data;
b)pentru care contractul de constructie sau de transformare majora s-a īncheiat īnainte de data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri si aceasta este livrata la 3 sau mai multi ani dupa aceasta data; ori
c)la care, īn lipsa unui contract de constructie īncheiat la data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri sau dupa aceasta data, a fost pusa chila sau constructia īncepe sa fie identificata cu o nava specifica ori asamblarea navei respective a īnceput, cuprinzānd cel putin 50 de tone sau 1% din masa totala estimata a īntregului material structural, luāndu-se īn considerare valoarea cea mai mica dintre acestea.
Art. 3
Armatorii trebuie sa se asigure ca navele pot fi utilizate fara a pune īn pericol securitatea si sanatatea lucratorilor, īn special īn conditii meteorologice previzibile, fara a aduce atingere responsabilitatii comandantului navei.
Art. 4
Armatorii trebuie sa tina seama de eventualele riscuri la care pot fi supusi lucratorii de la bordul navelor de pescuit īn situatiile prevazute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 319/2006.
Art. 5
(1)Orice eveniment care are loc pe mare si care are efect sau ar putea sa aiba un efect asupra securitatii si sanatatii lucratorilor de la bord va fi mentionat īn detaliu īntr-un raport care este transmis Autoritatii Navale Romāne si va fi, de asemenea, mentionat īn detaliu īn jurnalul de bord sau, īn lipsa acestuia, īntr-un document similar.
(2)Verificarea respectarii de catre navele de pescuit a prevederilor prezentei hotarāri se face de catre Autoritatea Navala Romāna si Inspectia Muncii.
(3)Unele controale privind respectarea prezentei hotarāri pot fi efectuate pe mare.
CAPITOLUL II: Nave de pescuit noi si existente
Art. 6
Navele de pescuit noi trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexa nr. 1.
Art. 7
Navele de pescuit existente trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexa nr. 2.
Art. 8
Cānd navele sunt supuse transformarilor, modificarilor sau reparatiilor capitale, aceste transformari, modificari sau reparatii capitale trebuie sa fie conforme cu cerintele minime prevazute īn anexa nr. 1.
CAPITOLUL III: Echipamente de īntretinere
Art. 9
Īn vederea asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor, fara a aduce atingere responsabilitatii comandantului navei, armatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru ca:
a)sa asigure īntretinerea tehnica a navelor, instalatiilor si dispozitivelor si īn special a celor prevazute īn anexele nr. 1 si 2, iar defectiunile constatate, daca acestea ar putea sa afecteze securitatea si sanatatea lucratorilor, sa fie remediate cāt mai curānd posibil;
b)sa ia masuri pentru a asigura curatarea periodica a navelor si a ansamblului instalatiilor si dispozitivelor pentru a mentine conditii adecvate de igiena;
c)sa aiba la bordul navei o cantitate suficienta de echipament de salvare si supravietuire, īn stare corespunzatoare de functionare;
d)sa tina seama de cerintele minime de securitate si sanatate privind echipamentul de salvare si supravietuire prevazute īn anexa nr. 3.
Art. 10
Fara a aduce atingere prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca, armatorul trebuie sa tina seama de cerintele minime de securitate si sanatate privind echipamentele individuale de protectie, prevazute īn anexa nr. 4 la prezenta hotarāre.
Art. 11
Īn vederea asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor, armatorul trebuie sa puna la dispozitia comandantului navei mijloacele de care acesta are nevoie pentru a īndeplini obligatiile stabilite prin prezenta hotarāre.
CAPITOLUL IV: Informarea, pregatirea, consultarea si participarea lucratorilor
Art. 12
(1)Fara a aduce atingere prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr. 319/2006, lucratorii si/sau reprezentantii acestora trebuie sa fie informati asupra masurilor care urmeaza a fi luate cu privire la securitatea si sanatatea la bordul navelor.
(2)Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie pe īntelesul lucratorilor de la bordul navelor.
Art. 13
(1)Fara a aduce atingere prevederilor art. 20 si 21 din Legea nr. 319/2006, lucratorii trebuie sa primeasca o pregatire corespunzatoare, īn special instructiuni precise si usor de īnteles īn ceea ce priveste securitatea si sanatatea la bordul navelor, īn mod deosebit pentru prevenirea accidentelor.
(2)Pregatirea prevazuta la alin. (1) se refera, īn particular, la stingerea incendiilor, utilizarea echipamentelor de salvare si supravietuire si, pentru lucratorii respectivi, la utilizarea instalatiilor de pescuit si a echipamentelor de tractiune, precum si a diferitelor metode de semnalizare, īn special prin gestica.
(3)Pregatirea prevazuta la alin. (1) si (2) se actualizeaza īn raport cu schimbarile intervenite īn activitatea de la bordul navei.
Art. 14
Fara a aduce atingere prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 1.007/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate referitoare la asistenta medicala la bordul navelor, persoanele care pot comanda o nava trebuie sa primeasca o pregatire detaliata privind:
a)prevenirea bolilor si a accidentelor de munca la bord si masurile ce trebuie luate īn caz de accidente;
b)stabilitatea si mentenanta navei īn conditiile previzibile de īncarcare si īn timpul operatiunilor de pescuit;
c)navigatia si comunicatiile prin radio, inclusiv procedurile.
Art. 15
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau reprezentantilor acestora la activitatile care au ca obiect prevederile prezentei hotarāri se fac conform prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL V: Dispozitii finale
Art. 16
Anexele se adapteaza numai din punct de vedere tehnic, īn functie de:
a)elaborarea de reglementari īn materie de armonizare tehnica si standardizare privind anumite aspecte din domeniul securitatii si sanatatii de la bordul navelor; si/sau
b)progresul tehnic, evolutia reglementarilor sau a specificatiilor internationale si cunostintele īn domeniul securitatii si sanatatii la bordul navelor de pescuit.
Art. 17
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarāre.
Art. 18
Prezenta hotarāre intra īn vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Art. 19
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, la fiecare 4 ani, raporteaza Comisiei Europene despre aplicarea prevederilor prezentei hotarāri, indicānd punctele de vedere ale partenerilor sociali.
Prezenta hotarāre transpune Directiva nr. 93/103/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate īn munca la bordul navelor de pescuit, publicata īn Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 307/1993.
-****-
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
Nicolae Flaviu Lazin,
secretar de stat
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Radu Mircea Berceanu
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1: CERINTE MINIME de securitate si sanatate pentru navele de pescuit noi
(1)Observatie preliminara
Obligatiile stabilite īn prezenta anexa se aplica de fiecare data cānd caracteristicile locului de munca sau de activitate, circumstantele sau existenta unui risc la bordul unei nave de pescuit noi necesita acest lucru.
(2)_
1.Navigabilitate si stabilitate
1.1.Nava trebuie sa fie pastrata īntr-o buna stare de navigabilitate si dotata cu echipamente corespunzatoare destinatiei si utilizarii sale.
1.2.Informatiile asupra caracteristicilor de stabilitate ale navei trebuie sa fie disponibile la bord si sa fie accesibile personalului de cart.
1.3.Toate navele īn stare intacta trebuie sa-si pastreze stabilitatea īn conditiile de exploatare prevazute.
1.4.Comandantul este obligat sa ia masurile necesare pentru a mentine nava īn stare de stabilitate intacta.
1.5.Instructiunile cu privire la stabilitatea navei trebuie respectate cu rigurozitate.
2.Instalatii mecanice si electrice
2.1.Instalatia electrica trebuie sa fie proiectata si realizata astfel īncāt sa nu reprezinte un pericol si sa asigure:
a)protectia echipajului si a navei īmpotriva riscurilor electrice;
b)buna functionare, fara a se recurge la o sursa de energie de avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a mentine nava īn conditii normale de exploatare si de locuire;
c)functionarea, īn situatii de urgenta, a aparatelor electrice esentiale pentru securitate.
2.2.Trebuie prevazuta o sursa de energie electrica de avarie. Cu exceptia navelor deschise, aceasta sursa trebuie situata īn afara salii masinilor si, īn toate cazurile, trebuie sa fie conceputa astfel īncāt sa asigure, īn caz de incendiu sau de defectiune a instalatiei electrice principale, functionarea simultana pe o perioada de cel putin 3 ore a:
a)sistemului de comunicatii intern, a detectoarelor de incendiu si a semnalelor necesare īn caz de urgenta;
b)luminilor de navigatie si a iluminatului de avarie;
c)sistemului de radiocomunicatie;
d)pompei de incendiu de avarie, daca nava este echipata cu aceasta.
2.3.Cānd sursa de energie electrica de avarie este un acumulator si cānd sursa de energie electrica principala este defecta, acumulatorul trebuie sa fie conectat īn mod automat la tabloul de distributie a energiei electrice de avarie si trebuie sa asigure alimentarea neīntrerupta pe o perioada de 3 ore a sistemelor prevazute la prima, a doua si a treia liniuta din paragraful al doilea.
2.4.Tabloul principal de distributie a electricitatii si tabloul de avarie trebuie, īn masura īn care este posibil, sa fie instalate astfel īncāt sa nu poata fi expuse simultan la apa sau la foc.
2.5.Tablourile trebuie prevazute cu indicatii clare; tablourile cu sigurante si portsigurantele trebuie controlate periodic pentru a se asigura ca sunt corect calibrate.
2.6.Īncaperile īn care sunt situate acumulatoarele electrice trebuie sa fie ventilate corespunzator.
2.7.Instalatiile electronice de navigatie trebuie sa fie mentinute īn stare de functionare si testate frecvent.
2.8.Toate echipamentele de ridicat trebuie sa fie testate si examinate periodic.
2.9.Toate piesele echipamentelor de tractiune, de ridicat si ale altor echipamente de acest tip trebuie sa fie bine īntretinute si verificate periodic.
2.10.Cānd exista la bord instalatii de racire si sisteme cu aer comprimat, acestea trebuie sa fie bine īntretinute si verificate periodic.
2.11.Cuptoarele si aparatele casnice care utilizeaza gaze grele nu trebuie sa fie utilizate decāt īn īncaperi bine ventilate, iar orice acumulare periculoasa de gaze trebuie sa fie evitata cu grija.
2.12.Buteliile metalice care contin gaze inflamabile si alte gaze periculoase trebuie sa fie marcate clar, precizāndu-li-se continutul, si sa fie asezate pe punti deschise.
2.13.Toate supapele, regulatoarele de presiune si conductele acestor butelii trebuie sa fie protejate īmpotriva deteriorarii.
3.Instalatii de radiocomunicatii
Instalatia de radiocomunicatii trebuie sa permita īn orice moment stabilirea legaturii cu cel putin o statie de la uscat, tināndu-se seama de conditiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4.Cai si iesiri de evacuare
4.1.Pentru a permite evacuarea de catre lucratori a locurilor de munca si a īncaperilor de locuit rapid si īn conditii de securitate maxima, caile si iesirile care pot fi utilizate ca iesiri si cai de evacuare trebuie sa fie totdeauna degajate si usor accesibile si sa conduca pe cāt posibil direct la puntea deschisa sau la o zona de securitate si, de aici, ambarcatiunile de salvare.
4.2.Numarul, distributia si dimensiunile cailor si iesirilor care pot fi utilizate ca iesiri si cai de evacuare trebuie adaptate la utilizarea, echipamentul si dimensiunile locurilor de munca si a īncaperilor de locuit si la numarul maxim posibil de persoane prezente. Iesirile care pot fi utilizate ca iesiri de evacuare si care sunt īnchise trebuie sa poata fi deschise usor si imediat de orice lucrator sau de echipele de salvare īn caz de urgenta.
4.3.Etanseitatea la intemperii sau la apa a usilor de siguranta si a celorlalte iesiri de evacuare trebuie sa fie adaptata la amplasamentul si la functia lor specifica.
4.4.Usile de evacuare si celelalte iesiri de evacuare trebuie sa aiba o capacitate de a rezista la foc egala cu cea a peretilor despartitori.
4.5.Caile si iesirile de evacuare trebuie sa fie semnalizate īn conformitate cu Hotarārea Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca. Aceste semnalizari trebuie sa fie plasate īn locuri corespunzatoare si sa fie durabile.
4.6.Caile, mijloacele de evacuare si iesirile de siguranta care necesita iluminat trebuie sa fie prevazute cu un iluminat de avarie de intensitate suficienta, īn cazul unei īntreruperi a alimentarii cu energie electrica.
5.Detectarea si stingerea incendiilor
5.1.Īn functie de dimensiunile si de utilizarea navei, de echipamentele existente, de caracteristicile fizice si chimice ale substantelor prezente, precum si de numarul maxim posibil de persoane prezente, īncaperile de locuit, locurile de munca īnchise, inclusiv īncaperile de masini, precum si cala de peste, daca este necesar, trebuie sa fie echipate cu dispozitive corespunzatoare pentru stingerea incendiilor si, īn masura īn care este nevoie, cu detectoare de incendiu si cu sisteme de alarma.
5.2.Materialul pentru stingerea incendiului trebuie sa se gaseasca īntotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, sa fie mentinut īn stare buna si sa poata fi utilizat imediat.
5.3.Lucratorii trebuie sa cunoasca bine locul materialului de stingere a incendiului, modul de functionare si de utilizare a acestuia.
5.4.Prezenta extinctoarelor si a celorlalte echipamente portabile de stingere a incendiului trebuie verificate īnainte de plecarea navei.
5.5.Echipamentele manuale de stingere a incendiilor trebuie sa fie usor accesibile si usor de manipulat si sa fie marcate īn conformitate cu Hotarārea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje trebuie sa fie durabile si aplicate īn locuri corespunzatoare.
5.6.Sistemele de detectare si de alarmare a incendiului trebuie sa fie testate periodic si mentinute īn stare buna de functionare.
5.7.Exercitiile de stingere a incendiului trebuie sa fie efectuate īn mod regulat.
6.Ventilatia locurilor de munca īnchise
6.1.Īn locurile de munca īnchise trebuie sa se urmareasca, tināndu-se seama de metodele de munca si de conditiile fizice speciale de lucru impuse lucratorilor, ca acestia sa beneficieze de aer curat īn cantitate suficienta.
6.2.Daca se foloseste o instalatie de ventilatie mecanica, aceasta trebuie mentinuta īn stare corespunzatoare de functionare.
7.Temperatura īncaperilor
7.1.Temperatura la locul de munca trebuie sa fie adecvata pentru organismul uman īn timpul lucrului, tināndu-se seama de metodele de lucru folosite, de conditiile fizice impuse lucratorilor, precum si de conditiile meteorologice existente sau potentiale īn regiunea unde opereaza nava.
7.2.Temperatura īn īncaperile de locuit, grupuri sanitare, cantine si īncaperile de prim ajutor trebuie, daca aceste īncaperi exista, sa raspunda destinatiei specifice a acestor īncaperi.
8.Iluminat natural si artificial al locurilor de munca
8.1.Locurile de munca trebuie, īn masura īn care este posibil, sa dispuna de lumina naturala suficienta si sa fie prevazute cu dispozitive care sa permita un iluminat artificial corespunzator operatiilor specifice pescuitului, fara a pune īn pericol securitatea si sanatatea lucratorilor sau alte nave.
8.2.Instalatiile de iluminat ale īncaperilor de lucru, scarilor si cailor de trecere trebuie sa fie astfel amplasate īncāt tipul de iluminat prevazut sa nu prezinte risc de accidentare pentru lucratori, iar pentru navigatia navei sa nu constituie un pericol.
8.3.Locurile de munca īn care lucratorii sunt īn special expusi la riscuri de accidentare, īn caz de īntrerupere a alimentarii cu energie electrica a iluminatului artificial, trebuie sa fie prevazute cu un iluminat de avarie de o intensitate corespunzatoare.
8.4.Luminile de avarie trebuie mentinute īn stare buna de functionare si testate periodic.
9.Pardoseli, pereti si tavane
9.1.Locurile accesibile lucratorilor trebuie sa nu fie alunecoase, ci antiderapante sau sa fie prevazute cu dispozitive īmpotriva caderii si, īn masura īn care este posibil, sa nu aiba obstacole.
9.2.Locurile de munca īn care se gasesc posturi de lucru trebuie sa fie suficient izolate din punct de vedere fonic si termic, tināndu-se seama de sarcinile si activitatea fizica a lucratorilor.
9.3.Suprafetele pardoselilor, peretilor si tavanelor trebuie sa poata fi curatate si renovate pentru a crea conditii de igiena corespunzatoare.
10.Usi
10.1.Usile trebuie īntotdeauna sa poata fi deschise din interior, fara echipament special. Cānd locurile de munca sunt ocupate, usile trebuie sa poata fi deschise de ambele parti.
10.2.Usile, īn special usile culisante, daca acestea sunt necesare, trebuie sa functioneze cāt mai sigur pentru lucratori, īn special pe vreme rea sau pe furtuna pe mare.
11.Cai de circulatie - zone de pericol
11.1.Caile de trecere, tambuchiurile, partile exterioare ale puntilor si, īn general, toate caile de circulatie trebuie prevazute cu balustrade, cu saula "tin-te bine" si atārnator de gruie sau cu alte mijloace care sa asigure securitatea lucratorilor īn timpul activitatilor care se executa la bord.
11.2.Daca exista riscul caderii unui lucrator īn deschiderea puntii sau de pe o punte pe alta, trebuie asigurata o protectie adecvata acolo unde este posibil. Cānd aceasta protectie este asigurata cu balustrade, īnaltimea acestora va fi de cel putin un metru.
11.3.Accesul la instalatiile de pe punte īn vederea utilizarii sau īntretinerii instalatiilor trebuie sa garanteze securitatea lucratorilor. Se vor amplasa balustrade sau dispozitive de protectie similare, cu o īnaltime corespunzatoare pentru a īmpiedica caderea.
11.4.Parapetii si alte mijloace de protectie īmpotriva caderii peste bord trebuie sa fie mentinute īn stare buna. Īn parapeti trebuie prevazute saborduri de furtuna sau alte dispozitive similare pentru scurgerea rapida a apei.
11.5.La navele de pescuit prevazute cu rampa īn pupa, partea superioara trebuie sa aiba o usa sau un alt mijloc care sa īmpiedice accesul si care sa fie de aceeasi īnaltime cu parapetul sau cu alte mijloace adiacente pentru a proteja lucratorii īmpotriva riscurilor de a cadea pe rampa. Aceasta usa sau orice alt dispozitiv trebuie sa fie usor de deschis si de īnchis, de preferinta prin comanda la distanta, si nu trebuie deschisa decāt pentru īntinderea si strāngerea plasei.
12.Amenajarea posturilor de lucru
12.1.Zonele de lucru trebuie degajate si, īn masura īn care este posibil, ferite de apele marii si trebuie sa ofere o protectie adecvata īmpotriva caderii lucratorilor pe vas sau peste bord. Zonele de prelucrare a pestelui trebuie sa fie suficient de spatioase, atāt ca īnaltime, cāt si ca suprafata.
12.2.Cānd motoarele sunt controlate din compartimentul motoarelor, controlul trebuie facut dintr-o zona separata, izolata fonic si termic de compartimentul motoarelor si accesibila fara a-l traversa. Puntea de comanda este considerata zona care satisface cerintele prevazute la primul paragraf.
12.3.Comenzile echipamentelor de tractiune trebuie instalate īntr-o zona suficient de mare pentru a permite operatorilor sa lucreze comod. Īn plus, echipamentele de tractiune trebuie prevazute cu dispozitive de securitate pentru cazuri de urgenta, inclusiv dispozitive de oprire de urgenta.
12.4.Operatorul comenzilor echipamentelor de tractiune trebuie sa aiba īn cāmpul vizual atāt echipamentele, cāt si oamenii la lucru. Cānd echipamentele de tractiune sunt comandate de pe punte, operatorul trebuie sa aiba, de asemenea, o vedere clara a oamenilor la lucru fie direct, fie prin intermediul unor mijloace corespunzatoare.
12.5.Un sistem de comunicatii fiabil trebuie utilizat īntre puntea de comanda si puntea de lucru.
12.6.Trebuie īntotdeauna dat dovada de vigilenta, iar echipajul trebuie avertizat de pericolul iminent al marii agitate īn timpul pescuitului sau al altor lucrari efectuate pe punte.
12.7.Contactul cu frānghiile, odgoanele si piesele mobile ale echipamentelor trebuie sa fie redus la minimum prin prevederea unor dispozitive de protectie.
12.8.Trebuie sa fie instalate sisteme de control al maselor īn deplasare si īn special al plaselor de pescuit:
a)dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b)dispozitive de control al balansului fundului plasei de pescuit.
13.Īncaperi de locuit
13.1.Localizarea, structura, izolarea fonica si termica si amplasamentul spatiilor si īncaperilor de locuit ale lucratorilor, daca exista, precum si mijloacele de acces la acestea trebuie sa fie de asa natura īncāt sa asigure o protectie adecvata īmpotriva intemperiilor si a marii, vibratiilor, zgomotului si mirosurilor neplacute care pot emana din alte īncaperi si pot deranja lucratorii īn timpul odihnei.
13.2.Cānd conceptia, dimensiunile si/sau specificul navei permit acest lucru, īncaperile de locuit ale lucratorilor trebuie amplasate astfel īncāt sa minimalizeze efectele miscarilor si acceleratiilor.
13.3.Trebuie sa se ia pe cāt posibil masuri de protectie a nefumatorilor īmpotriva disconfortului creat de fumul de tigara.
13.4.Īncaperile de locuit ale lucratorilor trebuie sa fie corect aerisite pentru a garanta un aport permanent de aer proaspat si a īmpiedica condensul.
Īn īncaperile de locuit trebuie prevazut un iluminat corespunzator care sa implice:
a)un iluminat general normal adecvat;
b)un iluminat general atenuat, pentru a nu deranja lucratorii care se odihnesc;
c)un iluminat individual īn fiecare cabina sau īncapere de locuit.
13.5.Bucataria si sala de mese, acolo unde exista, trebuie sa aiba dimensiuni adecvate, sa fie bine iluminate, aerisite si usor de curatat. Trebuie prevazute frigidere si alte mijloace de conservare a alimentelor la temperatura joasa.
14.Echipamente sanitare
14.1.Pe navele cu īncaperi de locuit, dusurile alimentate cu apa curenta calda si rece, lavabourile si grupurile sanitare trebuie sa fie convenabil echipate si instalate, iar īncaperile respective, bine aerisite.
14.2.Fiecare lucrator trebuie sa aiba la dispozitie un spatiu īn care sa īsi aseze īmbracamintea.
15.Prim ajutor
Toate navele trebuie sa dispuna de materiale de prim ajutor īn conformitate cu prevederile legislatiei nationale care transpun anexa II a Directivei 92/29/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru īmbunatatirea asistentei medicale la bordul navelor.
16.Scari si pasarele de īmbarcare
Trebuie sa existe o scara, o pasarela de īmbarcare sau un alt dispozitiv similar care sa asigure accesul corespunzator la bord.
17.Zgomot
Trebuie luate toate masurile tehnice adecvate pentru ca nivelul sonor de la locurile de munca si īn īncaperile de locuit sa fie redus pe cāt posibil, tināndu-se seama de dimensiunea navei.
ANEXA Nr. 2: CERINTE MINIME de securitate si sanatate pentru navele de pescuit existente
(1)Observatie preliminara
Obligatiile stabilite īn prezenta anexa se aplica īn masura īn care caracteristicile structurale ale navei existente permit, de fiecare data cānd caracteristicile locului de munca, activitatea, circumstantele sau existenta unui risc la bordul unei nave de pescuit existente necesita acest lucru.
(2)_
1.Navigabilitate si stabilitate
1.1.Nava trebuie mentinuta īn stare buna de navigabilitate si dotata cu echipament care sa fie corespunzator destinatiei si utilizarii sale.
1.2.Informatiile privind caracteristicile de stabilitate a navei, atunci cānd acestea exista, trebuie sa fie disponibile la bord si accesibile oamenilor/personalului de cart.
1.3.Toate navele trebuie sa-si pastreze stabilitatea intacta īn conditiile de exploatare prevazute.
1.4.Comandantul trebuie sa ia masurile necesare pentru a mentine nava īn stare de stabilitate intacta.
1.5.Instructiunile referitoare la stabilitatea navei trebuie sa fie respectate cu rigurozitate.
2.Instalatia mecanica si electrica
2.1.Instalatia electrica trebuie sa fie proiectata si realizata astfel īncāt sa nu reprezinte un pericol si sa asigure:
a)protectia echipajului si a navei īmpotriva riscurilor electrice;
b)buna functionare, fara sa se recurga la o sursa de energie de avarie, a tuturor echipamentelor necesare pentru a mentine nava īn conditii normale de exploatare si de locuire corespunzatoare;
c)functionarea, īn situatii de urgenta, a aparatelor electrice esentiale pentru securitate.
2.2.Trebuie prevazuta o sursa de energie electrica de avarie. Cu exceptia navelor deschise, aceasta sursa trebuie sa fie situata īn afara salii masinilor si, īn toate cazurile, trebuie sa fie realizata astfel īncāt sa asigure, īn caz de incendiu sau de defectiune a instalatiei electrice principale, functionarea simultana, pe o perioada de cel putin trei ore, a:
a)sistemului de comunicatii intern, a detectoarelor de incendiu si a semnalelor necesare īn caz de urgenta;
b)luminilor de navigatie si a iluminatului de avarie;
c)sistemului de radiocomunicatii;
d)pompei de incendiu de avarie, daca nava este echipata cu aceasta.
2.3.Cānd sursa de energie electrica de avarie este un acumulator si cānd sursa de energie electrica principala este defecta, acumulatorul trebuie sa fie conectat īn mod automat la tabloul de distributie a energiei electrice de avarie si trebuie sa asigure alimentarea neīntrerupta timp de trei ore a sistemelor mentionate la pct. 2.2 lit. a), b) si c).
2.4.Tabloul principal de distributie a electricitatii si tabloul de avarie trebuie, īn masura īn care este posibil, sa fie instalate astfel īncāt sa nu fie expuse simultan la apa si la foc.
2.5.Tablourile trebuie prevazute cu indicatii clare; tablourile de sigurante si portsigurantele trebuie controlate periodic pentru a se asigura ca se folosesc sigurante calibrate corect.
2.6.Compartimentele īn care sunt amplasate acumulatoarele electrice trebuie sa fie ventilate corespunzator.
2.7.Instalatiile electronice de navigatie trebuie sa fie bine īntretinute si testate frecvent.
2.8.Toate echipamentele de ridicat trebuie sa fie testate si verificate periodic.
2.9.Toate piesele echipamentelor de tractiune, de ridicat, precum si alte echipamente de acest tip trebuie mentinute īn stare corespunzatoare de functionare.
2.10.Cānd exista la bord instalatii de racire si sisteme cu aer comprimat, acestea trebuie sa fie bine īntretinute si verificate periodic.
2.11.Cuptoarele si aparatele casnice care utilizeaza gaze grele trebuie folosite numai īn īncaperi bine ventilate, iar acumularile periculoase de gaze trebuie evitate cu grija.
2.12.Buteliile metalice care contin gaze inflamabile si alte gaze periculoase trebuie sa fie marcate clar, precizāndu-li-se continutul, si sa fie aranjate pe punti deschise.
2.13.Toate supapele, regulatoarele de presiune si conductele care pleaca de la butelii trebuie sa fie protejate īmpotriva deteriorarii.
3.Instalatie de radiocomunicatii
Instalatia de radiocomunicatii trebuie sa permita īn orice moment stabilirea legaturii cu cel putin o statie de pe uscat, tināndu-se seama de conditiile normale de propagare a undelor radioelectrice.
4.Cai si iesiri de evacuare
4.1.Pentru a permite evacuarea de catre lucratori a locurilor de munca si a īncaperilor de locuit rapid si īn conditii de securitate maxima, caile si iesirile care pot fi utilizate ca iesiri si cai de evacuare trebuie sa fie totdeauna degajate si usor accesibile si sa conduca pe cāt posibil direct la puntea deschisa sau cu o zona de securitate si, de aici, catre ambarcatiunile de salvare.
4.2.Numarul, distributia si dimensiunile cailor si iesirilor care pot fi utilizate ca iesiri si cai de evacuare trebuie adaptate la utilizarea, la echipamentul si la dimensiunile locurilor de munca si a īncaperilor de locuit si la numarul maxim posibil de persoane prezente.
4.3.Iesirile care pot fi utilizate ca iesiri si cai de evacuare si care sunt īnchise trebuie sa poata fi usor si imediat deschise de catre lucratori sau de catre echipele de salvare, īn caz de urgenta.
4.4.Caile si iesirile de evacuare trebuie sa fie semnalizate īn conformitate cu Hotarārea Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca. Aceste semnalizari trebuie sa fie plasate īn locuri corespunzatoare si sa fie durabile.
4.5.Caile, mijloacele de evacuare si iesirile de evacuare care necesita iluminat artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de avarie de intensitate suficienta, īn cazul unei īntreruperi a alimentarii cu energie electrica.
5.Detectarea si stingerea incendiilor
5.1.Īn functie de dimensiunile si de folosirea navei, de echipamentele existente, de caracteristicile fizice si chimice ale substantelor existente, precum si de numarul maxim posibil de persoane prezente, īncaperile de locuit, locurile de munca īnchise, inclusiv īncaperile de masini, precum si cala de peste, daca e necesar, trebuie sa fie echipate cu dispozitive corespunzatoare pentru stingerea incendiilor si, īn masura īn care este nevoie, cu detectoare de incendiu si cu sisteme de alarma.
5.2.Materialul de stingere a incendiului trebuie sa se gaseasca īntotdeauna la locul special amenajat pentru aceasta, sa fie mentinut īn stare buna si sa poata fi utilizat imediat.
5.3.Lucratorii trebuie sa cunoasca bine amplasamentul echipamentului de stingere a incendiului, functionarea si utilizarea sa.
5.4.Prezenta extinctoarelor si a celorlalte echipamente portabile de stingere a incendiului trebuie verificata īnainte de plecarea navei.
5.5.Echipamentele manuale de stingere a incendiilor trebuie sa fie usor accesibile si usor de manipulat si sa fie marcate īn conformitate cu Hotarārea Guvernului nr. 971/2006. Aceste marcaje trebuie sa fie durabile si aplicate īn locuri corespunzatoare.
5.6.Sistemele de detectare si de alarmare a incendiului trebuie sa fie testate periodic si mentinute īn stare buna de functionare.
5.7.Exercitiile de stingere a incendiilor trebuie sa fie efectuate īn mod periodic.
6.Ventilarea locurilor de munca īnchise
6.1.Trebuie luate masuri pentru ca īn locurile de munca īnchise sa existe suficient aer proaspat, īn functie de metodele de munca si de cerintele fizice impuse lucratorilor.
6.2.Daca se foloseste o instalatie de ventilatie mecanica, aceasta trebuie sa fie pastrata īn stare buna.
7.Temperatura īn īncaperi
7.1.Temperatura īn īncaperile de lucru trebuie sa fie adecvata organismului uman īn timpul lucrului, īn functie de metodele de lucru aplicate, de cerintele fizice impuse lucratorilor si de conditiile meteorologice specifice zonei sau care pot aparea īn regiunea unde opereaza nava.
7.2.Temperatura īn īncaperile de locuit, grupuri sanitare, cantine si īn īncaperile de prim ajutor, daca aceste īncaperi exista, trebuie sa fie conforma destinatiei specifice acestor īncaperi.
8.Iluminat natural si artificial al locurilor de munca
8.1.Īn masura īn care este posibil, locurile de munca trebuie sa dispuna de lumina naturala suficienta si sa fie echipate cu dispozitive care sa permita un iluminat artificial corespunzator conditiilor de pescuit, fara sa puna īn pericol securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si navigatia altor nave.
8.2.Instalatiile de iluminat ale īncaperilor de lucru, scarilor si culoarelor trebuie sa fie plasate astfel īncāt tipul de iluminat prevazut sa nu prezinte risc de accidentare pentru lucratori sau sa īmpiedice navigatia navei.
8.3.Locurile de munca īn care lucratorii sunt expusi riscurilor, īn caz de īntrerupere a alimentarii cu energie electrica, trebuie sa fie prevazute cu un iluminat de siguranta de intensitate suficienta.
8.4.Luminile de avarie trebuie mentinute īn stare corespunzatoare de functionare si testate periodic.
9.Pardoseli, pereti si tavane
9.1.Locurile accesibile lucratorilor trebuie sa fie nealunecoase si antiderapante sau sa fie prevazute cu dispozitive īmpotriva caderii si, īn masura īn care este posibil, sa fie degajate.
9.2.Īn masura īn care este posibil, locurile unde sunt instalate posturi de lucru trebuie sa fie suficient izolate din punct de vedere fonic si termic, īn functie de sarcinile si activitatea fizica a lucratorilor.
9.3.Suprafetele pardoselilor, peretilor si tavanelor din īncaperi trebuie sa poata fi curatate si renovate pentru a se obtine conditii de igiena corespunzatoare.
10.Usi
10.1.Usile trebuie īntotdeauna sa poata fi deschise din interior, fara echipament special.
Cānd locurile de munca sunt ocupate, usile trebuie sa poata fi deschise de ambele parti.
10.2.Usile, īn special usile culisante, cānd acestea sunt necesare, trebuie sa functioneze īn conditii de siguranta pentru lucratori, īn special pe timp nefavorabil sau pe furtuna pe mare.
11.Cai de circulatie - zone de pericol
11.1.Caile de trecere, tambuchiurile, partile exterioare ale puntilor si, īn general, toate caile de circulatie trebuie sa fie prevazute cu balustrade, saula "tin-te bine" si atārnator de gruie sau cu alte mijloace care sa asigure securitatea lucratorilor īn timpul activitatilor care se executa la bord.
11.2.Daca exista riscul caderii unui lucrator īn deschiderea puntii sau de pe o punte pe alta, se va asigura o protectie adecvata acolo unde este posibil.
11.3.Accesul la instalatiile de pe punte īn vederea utilizarii si īntretinerii instalatiilor trebuie sa garanteze securitatea lucratorilor. Se vor amplasa balustrade sau dispozitive de protectie similare, cu o īnaltime corespunzatoare, pentru a īmpiedica caderea.
11.4.Parapetii si alte mijloace de protectie īmpotriva caderii peste bord trebuie sa fie mentinute īn stare buna. Īn parapeti trebuie prevazute saborduri de furtuna sau alte dispozitive similare pentru scurgerea rapida a apei.
11.5.La navele de pescuit prevazute cu rampa īn pupa, partea superioara trebuie sa aiba o usa sau un alt mijloc care sa opreasca accesul si care sa fie de aceeasi īnaltime cu parapetul sau cu alte mijloace adiacente pentru a proteja lucratorii īmpotriva riscurilor de a cadea īn rampa. Aceasta usa sau orice alt dispozitiv trebuie sa fie usor de deschis si de īnchis si nu trebuie deschise decāt pentru īntinderea si strāngerea plasei.
12.Amenajarea posturilor de lucru
12.1.Zonele de lucru trebuie sa fie degajate si, īn masura īn care este posibil, ferite de apele marii si sa ofere o protectie adecvata īmpotriva caderii lucratorilor pe vas sau peste bord. Zonele de prelucrare a pestelui trebuie sa fie suficient de spatioase atāt ca īnaltime, cāt si ca suprafata.
12.2.Cānd controlul motoarelor este efectuat din compartimentul motoarelor, acesta trebuie facut dintr-o zona separata, izolata fonic si termic de acest compartiment si accesibila fara a-l traversa. Puntea de comanda este considerata ca o īncapere care satisface exigentele prevazute la primul paragraf.
12.3.Comenzile echipamentelor de tractiune trebuie instalate īntr-o zona suficient de mare pentru a permite operatorilor sa lucreze comod. Īn plus, echipamentele de tractiune trebuie prevazute cu dispozitive de securitate pentru cazuri de urgenta, inclusiv dispozitive de oprire de urgenta.
12.4.Operatorul comenzilor echipamentelor de tractiune trebuie sa aiba īn cāmpul vizual atāt echipamentele, cāt si oamenii la lucru. Cānd echipamentele de tractiune sunt comandate de la pasarela, operatorul trebuie sa aiba, de asemenea, o vedere clara a oamenilor la lucru fie direct, fie prin intermediul unor mijloace corespunzatoare.
12.5.Īntre puntea de comanda si puntea de lucru trebuie utilizat un sistem de comunicatii fiabil.
12.6.Trebuie pastrat un grad ridicat de vigilenta, iar echipajul trebuie avertizat de pericolul iminent al marii agitate īn timpul pescuitului sau al altor lucrari efectuate pe punte.
12.7.Contactul cu frānghiile, odgoanele si piesele mobile ale echipamentelor trebuie sa fie redus la minimum prin prevederea unor dispozitive de protectie.
12.8.Trebuie sa fie instalate sisteme de control al maselor īn deplasare, īn special pe vasele de pescuit:
a)dispozitive de blocaj al panourilor divergente;
b)dispozitive de control al balansului fundului plasei de pescuit.
13.Īncaperi de locuit
13.1.Īn īncaperile de locuit ale lucratorilor, daca acestea exista, trebuie minimizate zgomotul, vibratiile, efectele miscarilor si ale acceleratiilor, precum si mirosurile neplacute care emana din alte īncaperi. Īn īncaperile de locuit trebuie sa fie instalat un iluminat corespunzator.
13.2.Bucataria si sala de mese, daca exista, trebuie sa aiba dimensiuni corespunzatoare, sa fie bine iluminate si ventilate si usor de curatat. Trebuie sa fie prevazute frigidere si alte mijloace de conservare a alimentelor la temperatura scazuta.
14.Echipamente sanitare
Pe navele care au īncaperi de locuit trebuie sa fie instalate toalete, chiuvete si, daca este posibil, un dus, iar īncaperile respective trebuie sa fie ventilate.
15.Prim ajutor
Toate navele trebuie sa dispuna de materiale de prim ajutor, īn conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la Hotarārea Guvernului nr. 1.007/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate referitoare la asistenta medicala la bordul navelor.
16.Scari si pasarele de īmbarcare
Trebuie sa existe o scara, o pasarela de īmbarcare sau un alt dispozitiv similar care sa asigure accesul corespunzator la bord.
ANEXA Nr. 3: CERINTE MINIME de securitate si sanatate privind echipamentul de salvare si supravietuire
(1)Observatie preliminara
Obligatiile stabilite īn prezenta anexa se aplica de fiecare data cānd caracteristicile locului de munca, activitatea, circumstantele sau un risc la bordul unei nave necesita/impun acest lucru.
(2)_
1.Navele trebuie sa dispuna de echipament adecvat de salvare si supravietuire si de echipament adecvat care sa permita scoaterea lucratorilor din apa, precum si de echipament radio, īn special o radiobaliza de localizare a catastrofelor, echipata cu un dispozitiv de declansare hidrostatica, īn functie de numarul de persoane īmbarcate si de zona īn care opereaza nava.
2.Tot echipamentul de salvare si supravietuire trebuie pastrat la locul indicat pentru acesta, īn buna stare de functionare si pregatit pentru utilizare imediata. Acest echipament trebuie controlat de catre lucratori īnainte de plecarea navei si īn timpul navigatiei.
3.Echipamentul de salvare si supravietuire trebuie verificat la intervale regulate.
4.Toti lucratorii trebuie sa fie instruiti corespunzator, anticipāndu-se toate situatiile de urgenta.
5.Daca lungimea navei este mai mare de 45 m ori daca echipajul este format din 5 sau mai multi lucratori, trebuie sa existe o lista cu instructiuni de supravietuire care sa precizeze rolul fiecarui lucrator īn caz de urgenta.
6.Īn fiecare luna trebuie sa aiba loc o adunare a lucratorilor īn vederea efectuarii unui exercitiu de salvare īn port si/sau pe mare. Aceste exercitii trebuie sa asigure lucratorilor o stapānire perfecta a operatiunilor pe care le au de efectuat si pe care le-au exersat īn vederea manevrarii si functionarii echipamentului de salvare si supravietuire.
7.Lucratorii trebuie sa fie instruiti cu privire la instalarea si functionarea echipamentului radio portabil, daca acesta exista.
ANEXA Nr. 4: CERINTE MINIME de securitate si sanatate privind echipamentele individuale de protectie
(1)Observatie preliminara
Obligatiile stabilite īn prezenta anexa se aplica de fiecare data cānd caracteristicile locului de munca, activitatea, circumstantele sau un risc la bordul navei necesita acest lucru.
(2)_
1.Īn cazul īn care nu este posibil sa se excluda sau sa se limiteze suficient riscurile pentru securitatea sau sanatatea lucratorilor prin mijloace colective sau tehnice de protectie, trebuie prevazut un echipament individual de protectie.
2.Echipamentul individual de protectie purtat ca īmbracaminte sau peste aceasta trebuie sa fie viu colorat, īn contrast puternic cu mediul marin, si sa fie vizibil.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 772 din data de 12 septembrie 2006

 
     
ADDesign - Web Design