Acasa Protectia-muncii Servicii Galerie foto Legislatie Portofoliu Angajari Forum Contact
 
 

HOTARĀRE nr. 1091 din 16 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca

Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei, republicata,
Guvernul Romāniei adopta prezenta hotarāre.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarāre stabileste cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca, asa cum este definit la art. 4.
Art. 2
Prevederile prezentei hotarāri nu se aplica:
a)mijloacelor de transport utilizate īn afara īntreprinderii si/sau unitatii sau locurilor de munca din interiorul mijloacelor de transport;
b)santierelor temporare sau mobile;
c)industriilor extractive;
d)vaselor de pescuit;
e)cāmpurilor, padurilor si altor terenuri care apartin unei īntreprinderi agricole sau forestiere, dar sunt situate īn afara ariei cladirilor īntreprinderii.
Art. 3
Prevederile Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 se aplica īn totalitate domeniului prevazut la art. 1, fara a aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice din prezenta hotarāre.
Art. 4
Īn sensul prezentei hotarāri, prin loc de munca se īntelege locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat īn cladirile īntreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria īntreprinderii si/sau a unitatii la care lucratorul are acces īn cadrul desfasurarii activitatii.
Art. 5
Se considera ca un lucrator lucreaza īn conditii de izolare atunci cānd nu are contact vizual si comunicare verbala directa cu alti lucratori, īn cele mai multe cazuri pentru o perioada de timp mai mare de o ora, si cānd nu este posibil sa i se acorde ajutor imediat īn caz de accident sau cānd se afla īntr-o situatie critica.
Art. 6
Locurile de munca utilizate pentru prima data dupa data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexa nr. 1.
Art. 7
Locurile de munca aflate deja īn folosinta īnainte de data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexa nr. 2.
CAPITOLUL II: Obligatii generale
Art. 8
Īn scopul asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor, angajatorul trebuie sa ia toate masurile ca:
a)sa fie pastrate īn permanenta libere caile de acces ce conduc spre iesirile de urgenta si iesirile propriu-zise;
b)sa fie realizata īntretinerea tehnica a locului de munca si a echipamentelor si dispozitivelor, īn special a celor mentionate īn anexele nr. 1 si 2, iar orice neconformitati constatate si susceptibile de a afecta securitatea si sanatatea lucratorilor sa fie corectate cāt mai curānd posibil;
c)sa fie curatate cu regularitate, pentru a se asigura un nivel de igiena corespunzator locului de munca, echipamentele si dispozitivele, īn special cele mentionate la pct. 6 din anexa nr. 1 si la pct. 6 din anexa nr. 2;
d)sa fie cu regularitate īntretinute si verificate echipamentele si dispozitivele de securitate destinate prevenirii sau eliminarii pericolelor, īn special cele prevazute īn anexele nr. 1 si 2.
Art. 9
Atunci cānd locurile de munca sufera modificari, extinderi si/sau transformari dupa data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri, angajatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca aceste modificari, extinderi si/sau transformari sunt īn concordanta cu cerintele minime corespunzatoare prevazute īn anexa nr. 1.
CAPITOLUL III: Informarea, consultarea si participarea lucratorilor
Art. 10
Fara a aduce atingere prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr. 319/2006, referitoare la informarea lucratorilor, lucratorii si/sau reprezentantii acestora trebuie sa fie informati cu privire la toate masurile ce trebuie luate īn domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca.
Art. 11
Personalul care lucreaza īn conditii de izolare trebuie sa fie informat cu privire la:
a)manevrarea echipamentului de munca, starea acestuia (fiabilitate si accesibilitate);
b)riscurile de accidentare si modul de actiune īn caz de aparitie a acestora;
c)comportamentul adecvat īn cazul producerii unei avarii sau al aparitiei unei situatii critice;
d)utilizarea echipamentului individual de protectie;
e)primul ajutor;
f)utilizarea sistemului de supraveghere si de legatura cu exteriorul.
Art. 12
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora cu privire la problemele la care se face referire īn prezenta hotarāre trebuie sa se desfasoare īn conformitate cu prevederile art. 18 si 19 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV: Sanctiuni
Art. 13
Īncalcarea prevederilor prezentei hotarāri atrage raspunderea contraventionala, civila sau penala, potrivit Legii nr. 319/2006.
Art. 14
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca din cadrul Inspectiei Muncii si de catre inspectorii de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii Publice.
CAPITOLUL V: Dispozitii finale
Art. 15
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarāre.
Art. 16
Prezenta hotarāre intra īn vigoare la data de 1 octombrie 2006.
-****-
Prezenta hotarāre transpune Directiva 1989/654/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locuri de munca, publicata īn Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 393/1989.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut IoanSeres
Ministrul sanatatii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1: CERINTE MINIME de securitate si sanatate pentru locurile de munca utilizate pentru prima data conform art. 6 din hotarāre
1.Observatie preliminara
Obligatiile mentionate īn prezenta anexa se aplica ori de cāte ori caracteristicile locului de munca, activitatea, īmprejurarile sau un risc impun acest lucru.
2.Stabilitate si rezistenta
Cladirile care adapostesc locuri de munca trebuie sa aiba o structura si o rezistenta corespunzatoare naturii utilizarii lor.
3.Instalatii electrice
Instalatiile electrice trebuie sa fie proiectate si construite astfel īncāt sa nu prezinte un pericol de incendiu sau explozie.
Lucratorii trebuie sa fie protejati īmpotriva riscului de accidentare prin atingere directa si/sau atingere indirecta.
Proiectarea, constructia si alegerea materialului si dispozitivelor de protectie trebuie sa tina seama de tensiunea nominala, influenta conditiilor externe si de competenta lucratorilor care au acces la partile componente ale instalatiei.
4.Cai si iesiri de urgenta
4.1.Caile si iesirile de urgenta trebuie sa ramāna īn permanenta libere si sa conduca īn mod cāt mai direct posibil īn aer liber sau īn spatii sigure.
4.2.Īn caz de pericol, trebuie sa fie posibila evacuarea rapida si īn conditii cāt mai sigure a lucratorilor de la toate posturile de lucru.
4.3.Numarul, amplasarea si dimensiunile cailor si iesirilor de urgenta depind de utilizare, de echipament si de dimensiunile locurilor de munca, precum si de numarul maxim de persoane care pot fi prezente.
4.4.Usile de iesire īn caz de urgenta trebuie sa se deschida spre exterior.
Usile de iesire de urgenta nu trebuie sa fie īncuiate sau fixate astfel īncāt sa nu poata fi deschise imediat si cu usurinta de catre orice persoana care ar avea nevoie sa le utilizeze īn caz de urgenta. Usile glisante sau turnante nu sunt permise īn cazul īn care acestea au destinatia de iesiri de urgenta.
4.5.Caile si iesirile de urgenta speciale trebuie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
Aceasta semnalizare trebuie sa fie suficient de rezistenta si sa fie plasata īn locurile corespunzatoare.
4.6.Usile de iesire de urgenta nu trebuie sa fie īncuiate.
Caile si iesirile de urgenta, precum si caile de circulatie si usile de acces spre acestea trebuie sa fie eliberate de orice obstacole, astfel īncāt sa poata fi utilizate īn orice moment fara dificultate.
4.7.Caile si iesirile de urgenta care necesita iluminare trebuie prevazute cu iluminat de siguranta/urgenta de intensitate suficienta, īn cazul īn care se īntrerupe alimentarea cu energie electrica.
5.Detectarea si prevenirea incendiilor
5.1.Īn functie de dimensiunile si destinatia cladirilor, de echipamentele pe care acestea le contin, de proprietatile fizice si chimice ale substantelor prezente si de numarul maxim potential de persoane prezente, locurile de munca trebuie prevazute cu dispozitive corespunzatoare pentru stingerea incendiilor si, daca este cazul, cu detectoare de incendii si sisteme de alarma.
5.2.Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor trebuie sa fie usor accesibile si simplu de manevrat.
Acestea trebuie sa fie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006.
Aceste semnalizari trebuie sa fie suficient de rezistente si amplasate īn locuri corespunzatoare.
6.Ventilatia locurilor de munca īn spatii īnchise
6.1.La locurile de munca īn spatii īnchise trebuie luate masuri pentru a asigura suficient aer proaspat, avāndu-se īn vedere metodele de lucru utilizate si cerintele fizice impuse lucratorilor.
Īn cazul utilizarii unui sistem de ventilare fortata, acesta trebuie sa fie mentinut īn stare de functionare.
Orice avarie trebuie semnalizata de un sistem de control, daca acest lucru este necesar pentru sanatatea lucratorilor.
6.2.Daca se utilizeaza instalatii de ventilare mecanica sau de aer conditionat, acestea trebuie sa functioneze astfel īncāt sa nu creeze disconfort prin expunerea lucratorilor la curenti de aer.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sanatatea lucratorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminata fara īntārziere.
7.Temperatura īn īncaperi
7.1.Īn timpul programului de lucru, temperatura din īncaperile ce cuprind posturi de lucru trebuie sa fie adecvata organismului uman, tināndu-se seama de metodele de lucru utilizate si de cerintele fizice impuse lucratorilor.
7.2.Temperatura īn camerele de odihna, īn īncaperile pentru personalul de serviciu permanent, īn grupurile sanitare, īn cantine si īn īncaperile pentru acordarea primului ajutor trebuie sa corespunda destinatiei specifice a acestor īncaperi.
7.3.Ferestrele, luminatoarele si glasvandurile trebuie sa permita evitarea luminii solare excesive la locurile de munca, īn functie de natura muncii si de locul de munca.
8.Iluminatul natural si artificial
8.1.Īn masura īn care este posibil, locurile de munca trebuie sa aiba iluminat natural suficient si sa fie prevazut un iluminat artificial adecvat pentru sanatatea si securitatea lucratorilor.
8.2.Instalatiile de iluminat din īncaperile cu posturi de lucru si de pe caile de acces si de circulatie trebuie amplasate īn asa fel īncāt sa nu existe riscul de accidentare a lucratorilor ca rezultat al tipului de iluminat montat.
8.3.Locurile de munca īn care lucratorii sunt īn mod deosebit expusi riscurilor īn caz de īntrerupere a iluminatului artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta/urgenta de o intensitate suficienta.
9.Pardoseli, pereti, plafoane si acoperisuri ale īncaperilor
9.1.Pardoselile locurilor de munca trebuie sa fie lipsite de proeminente, de gauri sau de planuri īnclinate periculoase si trebuie sa fie fixe, stabile si nealunecoase.
Īncaperile care cuprind posturi de lucru trebuie sa fie izolate termic īn mod corespunzator, tināndu-se seama de tipul de īntreprindere si de activitatea fizica a lucratorilor.
9.2.Suprafetele pardoselilor, peretilor si plafoanelor din īncaperi trebuie sa fie curatate si renovate pentru a se obtine conditii de igiena corespunzatoare.
9.3.Peretii transparenti sau translucizi, īn special peretii despartitori realizati integral din sticla, din īncaperi sau din vecinatatea posturilor de lucru si a cailor de circulatie trebuie sa fie semnalizati clar si construiti din materiale securizate sau sa fie separati de aceste posturi de lucru si cai de circulatie, pentru a preveni intrarea īn contact a lucratorilor cu peretii si ranirea cauzata de spargerea lor īn bucati.
9.4.Accesul pe acoperisurile construite din materiale cu rezistenta insuficienta trebuie permis numai daca exista echipamente care sa asigure executarea lucrarii īn conditii de securitate.
10.Ferestre si luminatoare
10.1.Lucratorii trebuie sa aiba posibilitatea sa deschida, sa īnchida, sa regleze sau sa fixeze ferestrele, luminatoarele si ventilatoarele īn conditii de securitate. Cānd sunt deschise, acestea trebuie pozitionate si fixate astfel īncāt sa nu constituie un pericol pentru lucratori.
10.2.Ferestrele si luminatoarele trebuie sa fie concepute īn raport cu echipamentul sau trebuie prevazute cu dispozitive care sa permita curatarea lor fara riscuri pentru lucratorii care executa aceasta munca sau pentru lucratorii prezenti īn cladire sau īn jurul acesteia.
11.Usi si porti
11.1.Pozitia, numarul si dimensiunile usilor si portilor, precum si materialele care se folosesc la constructia acestora sunt determinate de natura si utilizarea īncaperilor sau incintelor.
11.2.Usile transparente trebuie sa fie marcate corespunzator, la īnaltimea vederii.
11.3.Usile si portile batante trebuie sa fie transparente sau sa aiba un panou transparent.
11.4.Daca suprafetele transparente sau translucide ale usilor si portilor nu sunt construite dintr-un material securizat si daca exista pericolul ca lucratorii sa fie raniti īn cazul spargerii unei usi sau porti, suprafetele trebuie sa fie protejate īmpotriva spargerii.
11.5.Usile glisante trebuie sa fie prevazute cu un sistem de siguranta care sa īmpiedice iesirea de pe sine si caderea lor.
11.6.Usile si portile care se deschid īn sus trebuie sa fie prevazute cu un sistem de siguranta care sa īmpiedice caderea lor.
11.7.Usile si portile situate de-a lungul cailor de salvare trebuie sa fie marcate corespunzator.
Trebuie sa fie posibila deschiderea lor din interior īn orice moment, fara ajutor special.
Trebuie sa fie posibila deschiderea usilor atunci cānd locurile de munca sunt ocupate.
11.8.Īn vecinatatea imediata a oricaror porti destinate īn principal circulatiei vehiculelor trebuie sa existe usi pentru pietoni, cu exceptia cazului īn care utilizarea de catre pietoni a acestor porti nu prezinta un pericol; astfel de usi trebuie sa fie marcate clar si degajate īn permanenta.
11.9.Usile si portile mecanice trebuie sa functioneze fara sa prezinte un risc de accidentare pentru lucratori.
Acestea trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de oprire de urgenta accesibile si usor de identificat si, daca nu se deschid automat īn cazul īntreruperii alimentarii cu energie electrica, sa poata fi deschise manual.
12.Caile de circulatie - zone periculoase
12.1.Caile de circulatie, inclusiv treptele, scarile fixe, cheiurile si rampele de īncarcare trebuie sa fie amplasate si dimensionate astfel īncāt sa asigure un acces usor, sigur si adecvat pentru pietoni si vehicule fara a pune īn pericol lucratorii aflati īn vecinatatea acestor cai de circulatie.
12.2.Caile utilizate pentru circulatia pietonala si/sau pentru transportul intern trebuie sa fie dimensionate īn concordanta cu numarul potential de utilizatori si tipul de activitate.
Daca pe caile de circulatie sunt utilizate mijloace de transport, trebuie sa fie asigurate distantele minime de securitate pentru pietoni.
12.3.Caile de circulatie destinate vehiculelor trebuie amplasate astfel īncāt sa existe o distanta suficienta fata de usi, porti, treceri pentru pietoni, culoare si scari.
12.4.Atunci cānd echipamentele din īncaperi si utilizarea acestora impun protectia lucratorilor, caile de circulatie trebuie sa fie marcate clar.
12.5.Daca locurile de munca includ zone periculoase īn care, data fiind natura activitatii, exista riscul caderii lucratorului sau a unor obiecte, aceste locuri trebuie sa fie prevazute cu dispozitive care sa evite patrunderea lucratorilor neautorizati īn aceste zone.
Trebuie luate masuri corespunzatoare pentru a proteja lucratorii care sunt autorizati sa patrunda īn zonele periculoase.
Zonele periculoase trebuie marcate clar.
13.Masuri specifice pentru scari rulante si transportoare
Scarile rulante si transportoarele trebuie sa functioneze īn conditii de securitate.
Acestea trebuie prevazute cu dispozitive de securitate necesare si dotate cu dispozitive de oprire de urgenta accesibile si usor de identificat.
14.Cheiuri si rampe de īncarcare
14.1.Cheiurile si rampele de īncarcare trebuie sa corespunda dimensiunilor īncarcaturilor care se transporta.
14.2.Cheiurile de īncarcare trebuie sa aiba cel putin un punct de iesire.
Daca este posibil din punct de vedere tehnic, docurile care depasesc o anumita lungime trebuie sa aiba cāte un punct de iesire la fiecare capat.
14.3.Rampele de īncarcare trebuie sa fie sigure pentru a preveni caderile lucratorilor.
15.Dimensiunile īncaperilor si volumul de aer īn īncaperi - libertatea de miscare la postul de lucru
15.1.Īncaperile de lucru trebuie sa aiba o suprafata, o īnaltime si un volum de aer suficiente, care sa permita lucratorilor sa īsi īndeplineasca sarcinile de munca fara riscuri pentru securitatea, sanatatea sau confortul acestora.
15.2.Dimensiunile zonei neocupate a postului de lucru trebuie sa fie calculate astfel īncāt sa permita lucratorilor sa aiba suficienta libertate de miscare pentru a-si īndeplini sarcinile de munca.
Daca acest lucru nu este posibil din motive specifice postului de lucru, lucratorul trebuie sa aiba suficienta libertate de miscare īn apropierea postului sau de lucru.
16.Īncaperi pentru odihna
16.1.Daca securitatea sau sanatatea lucratorilor, īn special datorita tipului activitatii sau prezentei unui numar mare de angajati, impun acest lucru, lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie īncaperi pentru odihna usor accesibile.
Aceasta prevedere nu se aplica daca lucratorii sunt angajati īn birouri sau īn īncaperi de lucru similare care ofera posibilitati echivalente de relaxare īn timpul pauzelor.
16.2.Īncaperile pentru odihna trebuie sa fie suficient de mari si prevazute cu un numar de mese si scaune cu spatar corespunzator numarului de lucratori.
16.3.Īn īncaperile pentru odihna trebuie luate masuri corespunzatoare pentru protectia nefumatorilor īmpotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.
16.4.Daca orele de lucru sunt cu regularitate si frecvent īntrerupte si nu exista o īncapere pentru odihna, trebuie sa fie asigurate alte īncaperi īn care lucratorii sa poata sta īn timpul unor astfel de īntreruperi, ori de cāte ori este necesar pentru securitatea sau sanatatea lor.
Trebuie luate masuri corespunzatoare pentru protectia nefumatorilor īmpotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.
17.Femei gravide si mame care alapteaza
Femeile gravide si mamele care alapteaza trebuie sa aiba posibilitatea de a se odihni īn pozitie culcat īn conditii corespunzatoare.
18.Instalatii sanitare
18.1.Vestiare si dulapuri pentru īmbracaminte
18.1.1. Lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie vestiare corespunzatoare daca acestia trebuie sa poarte īmbracaminte de lucru speciala si daca, din motive de sanatate sau de decenta, nu li se poate cere sa se schimbe īntr-un alt spatiu.
Vestiarele trebuie sa fie usor accesibile, sa aiba o capacitate suficienta si sa fie prevazute cu scaune.
18.1.2. Vestiarele trebuie sa aiba dimensiuni suficiente si sa aiba dotari care sa permita fiecarui lucrator sa īsi īncuie īmbracamintea īn timpul programului de lucru.
Daca este cazul (de exemplu, existenta substantelor periculoase, umiditate, murdarie), dulapurile pentru īmbracamintea de lucru trebuie sa fie separate de cele pentru vestimentatia si efectele personale.
18.1.3. Trebuie sa existe vestiare separate sau o utilizare separata a vestiarelor pentru barbati si femei.
18.1.4. Daca vestiarele nu sunt necesare īn sensul primului paragraf al pct. 18.1.1, trebuie prevazut pentru fiecare lucrator un loc īn care sa īsi tina īmbracamintea personala sub cheie.
18.2.Dusuri si chiuvete
18.2.1. Trebuie prevazute pentru lucratori dusuri corespunzatoare si īn numar suficient, daca acest lucru este impus de natura activitatii sau din motive de sanatate.
Trebuie prevazute sali de dusuri separate sau o utilizare separata a salilor de dusuri pentru barbati si pentru femei.
18.2.2. Salile de dusuri trebuie sa fie suficient de īncapatoare īncāt sa permita fiecarui lucrator sa īsi faca toaleta fara sa fie deranjat si īn conditii de igiena corespunzatoare.
Dusurile trebuie prevazute cu apa curenta rece si calda.
18.2.3. Atunci cānd dusurile nu sunt necesare īn sensul primului paragraf al pct. 18.2.1, trebuie sa fie prevazute chiuvete cu apa curenta (si cu apa calda, daca este necesar) adecvate si īn numar suficient si care sa fie amplasate īn apropierea posturilor de lucru si a vestiarelor.
Din motive de decenta, trebuie sa existe chiuvete separate sau sa fie asigurata utilizarea separata a acestora pentru barbati si pentru femei.
18.2.4. Daca īncaperile cu dusuri sau chiuvete sunt separate de vestiare, trebuie sa existe o cale usoara de comunicare īntre ele.
18.3.Cabine de WC-uri si chiuvete īn apropierea posturilor de lucru, a īncaperilor de odihna, a vestiarelor si a salilor de dusuri sau chiuvete, lucratorii trebuie sa dispuna de locuri speciale, dotate cu un numar suficient de WC-uri si de chiuvete.
Trebuie prevazute cabine de WC-uri separate pentru barbati si pentru femei sau utilizarea separata a acestora.
19.Īncaperi pentru acordarea primului ajutor
19.1.Īn functie de dimensiunile spatiilor de lucru, de tipul de activitate desfasurata si de frecventa accidentelor, trebuie sa fie asigurate una sau mai multe īncaperi pentru acordarea primului ajutor.
19.2.Īncaperile pentru acordarea primului ajutor trebuie echipate cu instalatii si dispozitive indispensabile pentru primul ajutor si trebuie sa permita accesul cu brancarde.
Acestea trebuie sa fie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006.
19.3.De asemenea, echipamentul de prim ajutor trebuie sa fie disponibil īn toate locurile unde conditiile de lucru o cer.
Acest echipament trebuie sa fie marcat corespunzator si sa fie usor accesibil.
20.Lucratori cu dizabilitati
La organizarea locurilor de munca trebuie sa se tina seama de lucratorii cu dizabilitati, daca este necesar.
Aceasta prevedere se aplica īn special īn ceea ce priveste usile, caile de comunicatie, scarile, dusurile, chiuvetele, WC-urile si posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de persoanele cu dizabilitati.
21.Locuri de munca īn aer liber (dispozitii speciale)
21.1.Posturile de lucru, caile de circulatie si alte zone sau instalatii īn aer liber, utilizate sau ocupate de lucratori īn cursul activitatii lor, trebuie sa fie organizate astfel īncāt pietonii sau vehiculele sa circule īn conditii de securitate.
Prevederile pct. 12, 13 si 14 se aplica, de asemenea, cailor de circulatie principale aflate īn perimetrul īntreprinderii (cai de circulatie care conduc la posturi de lucru fixe), cailor de circulatie utilizate pentru īntretinerea curenta si supravegherea instalatiilor īntreprinderii si spatiilor de īncarcare. Prevederile pct. 12 se aplica, de asemenea, locurilor de munca īn aer liber.
21.2.Locurile de munca īn aer liber trebuie sa fie iluminate corespunzator cu un sistem de iluminat artificial, daca lumina naturala nu este suficienta.
21.3.Cānd lucratorii sunt angajati la posturi de lucru īn aer liber, astfel de posturi de lucru trebuie sa fie amenajate pe cāt posibil astfel īncāt acestia:
a)sa fie protejati īmpotriva conditiilor meteorologice nefavorabile si, daca este necesar, īmpotriva caderii obiectelor;
b)sa nu fie expusi unui nivel de zgomot daunator, nici unor influente exterioare vatamatoare, cum ar fi gaze, vapori sau praf;
c)sa īsi poata parasi posturile de lucru rapid īn eventualitatea vreunui pericol sau sa poata primi rapid asistenta;
d)sa nu poata aluneca sau cadea.
22.Locuri de munca īn conditii de izolare (dispozitii speciale)
22.1.Angajatorul va numi prin decizie o persoana cu atributii concrete care sa supravegheze lucratorii care lucreaza īn conditii de izolare.
22.2.Pentru a se putea interveni īn timp util īn caz de accident sau avarie la locurile de munca īn conditii de izolare, acestea vor fi dotate cu mijloace tehnice care permit legatura cu persoana care asigura supravegherea:
a)constant automat (centrale de supraveghere, dispozitive de alarmare prin unde radio);
b)periodic automat (radio-telefon, telefon);
c)periodic prin intermediul unei persoane (apeluri telefonice, radio-telefon, camera de luat vederi si monitor).
23.Principii ergonomice
23.1.Dimensiunea locului de munca se realizeaza īn functie de particularitatile anatomice, fiziologice, psihologice ale organismului uman, precum si de dimensiunile si caracteristicile echipamentului de munca, ale mobilierului de lucru, de miscarile si deplasarile lucratorului īn timpul activitatii, de distantele de securitate, de dispozitivele ajutatoare pentru manipularea maselor, ca si de necesitatea asigurarii confortului psihofizic.
23.2.Eliminarea pozitiilor fortate, nenaturale, ale corpului lucratorului si asigurarea posibilitatilor de modificare a pozitiei īn timpul lucrului se realizeaza prin amenajarea locului de munca, prin optimizarea fluxului tehnologic si prin utilizarea echipamentelor de munca care respecta prevederile reglementarilor īn vigoare.
23.3.Locurile de munca la care se lucreaza īn pozitie asezat se doteaza cu scaune concepute corespunzator caracteristicilor antropometrice si functionale ale organismului uman, precum si activitatii care se desfasoara, corelāndu-se īnaltimea scaunului cu cea a planului de lucru.
23.4.La locurile de munca unde se lucreaza īn pozitie ortostatica trebuie asigurate, de regula, mijloace pentru asezarea lucratorului cel putin pentru perioade scurte de timp (de exemplu, scaune, banci).
23.5.Echipamentele de munca, mesele si bancurile de lucru trebuie sa asigure spatiu suficient pentru sprijinirea comoda si stabila a membrelor inferioare īn timpul activitatii, cu posibilitatea miscarii acestora.
23.6.Īnaltimea planului de lucru pentru pozitia asezat sau ortostatica se stabileste īn functie de distanta optima de vedere, de precizia lucrarii, de caracteristicile antropometrice ale lucratorului si de marimea efortului membrelor superioare.
23.7.Pentru evitarea miscarilor de rasucire si aplecare ale corpului, precum si a miscarilor foarte ample ale bratelor, trebuie luate masuri de organizare corespunzatoare a fluxului tehnologic, de manipulare corecta a materiilor prime si a produselor la echipamentele de munca la care lucratorul intervine direct.
ANEXA Nr. 2: CERINTE MINIME de securitate si sanatate pentru locurile de munca aflate deja īn folosinta, dupa cum se mentioneaza īn art. 7 din hotarāre
1.Observatie preliminara
Obligatiile mentionate īn prezenta anexa se aplica ori de cāte ori caracteristicile locului de munca, activitatea, īmprejurarile sau un risc impun acest lucru.
2.Stabilitate si rezistenta
Cladirile care adapostesc locuri de munca trebuie sa aiba o structura si o rezistenta corespunzatoare naturii utilizarii lor.
3.Instalatii electrice
Instalatiile electrice trebuie sa fie proiectate si construite astfel īncāt sa nu prezinte pericol de incendiu sau explozie; lucratorii trebuie sa fie protejati īn mod adecvat īmpotriva riscului de accidentare prin atingere directa si/sau atingere indirecta.
Instalatiile electrice si dispozitivele de protectie trebuie sa corespunda tensiunii nominale, conditiilor exterioare si competentei persoanelor care au acces la parti ale instalatiei.
4.Cai si iesiri de urgenta
4.1.Caile si iesirile de urgenta trebuie sa ramāna īn permanenta libere si sa conduca īn mod cāt mai direct posibil īn aer liber sau īn spatii sigure.
4.2.Īn caz de pericol, trebuie sa fie posibila evacuarea rapida si īn conditii cāt mai sigure a lucratorilor de la toate posturile de lucru.
4.3.Trebuie sa existe un numar corespunzator de cai de salvare si iesiri de urgenta.
4.4.Usile de iesire īn caz de urgenta trebuie sa se deschida spre exterior.
Usile glisante sau turnante nu sunt permise īn cazul īn care acestea au destinatia de iesiri de urgenta.
Usile de iesire de urgenta nu trebuie sa fie īncuiate sau fixate astfel īncāt sa nu poata fi deschise imediat si cu usurinta de catre orice lucrator care ar avea nevoie sa le utilizeze īn caz de urgenta.
4.5.Caile si iesirile de urgenta speciale trebuie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006.
Aceasta semnalizare trebuie sa fie suficient de rezistenta si sa fie amplasata īn locurile corespunzatoare.
4.6.Usile de iesire de urgenta nu trebuie sa fie īncuiate.
Caile si iesirile de urgenta, precum si caile de circulatie si usile de acces spre acestea trebuie sa fie eliberate de orice obstacole, astfel īncāt sa poata fi utilizate īn orice moment fara dificultate.
4.7.Caile si iesirile de urgenta care necesita iluminare trebuie prevazute cu iluminat de siguranta/urgenta de intensitate suficienta īn cazul īn care se īntrerupe alimentarea cu energie electrica.
5.Detectarea si prevenirea incendiilor
5.1.Īn functie de dimensiunile si destinatia cladirilor, de echipamentele pe care acestea le contin, de proprietatile fizice si chimice ale substantelor prezente si de numarul maxim potential de persoane prezente, locurile de munca trebuie prevazute cu dispozitive corespunzatoare pentru stingerea incendiilor si, daca este necesar, cu detectoare de incendii si sisteme de alarma.
5.2.Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor trebuie sa fie usor accesibile si usor de manevrat.
Acestea trebuie sa fie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006.
Aceste semnalizari trebuie sa fie suficient de rezistente si amplasate īn locuri corespunzatoare.
6.Ventilatia locurilor de munca īn spatii īnchise Trebuie luate masuri pentru a asigura suficient aer proaspat la locurile de munca īn spatii īnchise, avāndu-se īn vedere metodele de lucru utilizate si cerintele fizice impuse lucratorilor.
Īn cazul utilizarii unui sistem de ventilare fortata, acesta trebuie sa fie mentinut īn stare de functionare.
Orice avarie trebuie semnalizata de un sistem de control, daca acest lucru este necesar pentru sanatatea lucratorilor.
7.Temperatura īn īncaperi
7.1.Īn timpul programului de lucru, temperatura din īncaperile ce contin posturi de lucru trebuie sa fie adecvata organismului uman, tināndu-se seama de metodele de lucru utilizate si de cerintele fizice impuse lucratorilor.
7.2.Temperatura īn camerele de odihna, īncaperile pentru personalul de serviciu permanent, īn īncaperile sanitare, īn cantine si īn īncaperile pentru acordarea primului ajutor trebuie sa corespunda destinatiei specifice a acestor īncaperi.
8.Iluminatul natural si artificial
8.1.Īn masura īn care este posibil, locurile de munca trebuie sa aiba iluminat natural suficient si sa fie prevazut un iluminat artificial adecvat pentru sanatatea si securitatea lucratorilor.
8.2.Locurile de munca īn care lucratorii sunt īn mod deosebit expusi riscurilor īn caz de defectiune la iluminatul artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta/urgenta de intensitate suficienta.
9.Usi si porti
9.1.Usile transparente trebuie sa fie marcate corespunzator, la īnaltimea vederii.
9.2.Usile si portile batante trebuie sa fie transparente sau sa aiba un panou transparent.
10.Zone periculoase
Daca locurile de munca includ zone periculoase īn care, data fiind natura activitatii, exista riscul caderii lucratorului sau a unor obiecte, aceste zone trebuie sa fie prevazute, īn masura īn care este posibil, cu dispozitive care sa evite patrunderea lucratorilor neautorizati īn aceste zone.
Trebuie luate masuri corespunzatoare pentru a proteja lucratorii care sunt autorizati sa patrunda īn zonele periculoase.
Zonele periculoase trebuie marcate clar.
11.Īncaperi si zone pentru odihna
11.1.Daca securitatea sau sanatatea lucratorilor, īn special datorita tipului activitatii sau prezentei unui numai mai mare de angajati decāt cel prevazut, impun acest lucru, lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie īncaperi pentru odihna usor accesibile sau zone pentru odihni corespunzatoare.
Aceasta prevedere nu se aplica daca lucratorii sun angajati īn birouri sau īn īncaperi de lucru similare car ofera posibilitati echivalente de relaxare īn timpul pauzelor.
11.2.Īncaperile si zonele pentru odihna trebui prevazute cu mese si scaune cu spatar.
11.3.Īn īncaperile si zonele pentru odihna trebuie luai masuri corespunzatoare pentru protectia nefumatorilor īmpotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.
12.Femei gravide si mame care alapteaza
Femeile gravide si mamele care alapteaza trebuie 5 aiba posibilitatea de a se odihni īn pozitie culcat īn conditii corespunzatoare.
13.Instalatii sanitare
13.1.Vestiare si dulapuri pentru īmbracaminte 13.1.1. Lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie vestiare corespunzatoare daca acestia trebuie sa poarte īmbracaminte de lucru speciala si daca, din motive sanatate sau de decenta, nu li se poate cere sa schimbe īntr-un alt spatiu.
Vestiarele trebuie sa fie usor accesibile si sa aiba capacitate suficienta.
13.1.2. Vestiarele trebuie sa aiba dotari care sa permita fiecarui lucrator sa īsi īncuie īmbracamintea personala īn timpul programului de lucru.
Daca este cazul (de exemplu, existenta substantelor periculoase, umiditate, murdarie), vestiarele pentru īmbracamintea de lucru trebuie sa fie separate de vestiarele pentru vestimentatia si efectele personale.
13.1.3. Trebuie sa existe vestiare separate sau o utilizare separata a vestiarelor pentru barbati si pentru femei.
13.2.Dusuri, cabine de WC-uri si chiuvete
13.2.1. Locurile de munca trebuie dotate astfel īncāt lucratorii sa aiba īn apropierea lor:
- dusuri, daca natura activitatii lor impune acest lucru;
- locuri speciale prevazute cu un numar corespunzator de cabine de WC-uri si chiuvete.
13.2.2. Dusurile si chiuvetele trebuie prevazute cu apa curenta rece (si apa calda, daca este necesar).
13.2.3. Trebuie prevazute dusuri separate sau trebuie asigurata utilizarea separata a dusurilor pentru barbati si pentru femei.
Trebuie prevazute cabine de WC-uri separate sau trebuie asigurata utilizarea separata a cabinelor de WC-uri pentru barbati si pentru femei.
14.Echipamente de prim ajutor
Locurile de munca trebuie dotate cu echipamente de prim ajutor.
Echipamentele trebuie sa fie marcate corespunzator si sa fie usor accesibile.
15.Lucratori cu dizabilitati
La organizarea locurilor de munca trebuie sa se tina seama de lucratorii cu dizabilitati, daca este necesar.
Aceasta prevedere se aplica īn special īn ceea ce priveste usile, caile de comunicatie, scarile, dusurile, chiuvetele, WC-urile si posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucratorii cu dizabilitati.
16.Circulatia pietonilor si vehiculelor
Locurile de munca īn spatii īnchise sau īn aer liber trebuie organizate astfel īncāt pietonii si vehiculele sa poata circula īn conditii de securitate.
17.Locuri de munca īn aer liber (dispozitii speciale)
Cānd lucratorii sunt angajati la posturi de lucru īn aer liber, astfel de posturi de lucru trebuie sa fie amenajate pe cāt posibil astfel īncāt acestia:
a)sa fie protejati īmpotriva conditiilor meteorologice nefavorabile si, daca este necesar, īmpotriva caderii obiectelor;
b)sa nu fie expusi unui nivel de zgomot daunator, nici unor influente exterioare vatamatoare, cum ar fi gaze, vapori sau praf;
c)sa īsi poata parasi posturile de lucru rapid īn eventualitatea unui pericol sau sa poata primi rapid asistenta;
d)sa nu poata aluneca sau cadea.
18.Locuri de munca īn conditii de izolare (dispozitii speciale)
18.1.Angajatorul va numi prin decizie o persoana cu atributii concrete care sa supravegheze lucratorii care lucreaza īn conditii de izolare.
18.2.Pentru a se putea interveni īn timp util īn caz de accident sau avarie la locurile de munca īn conditii de izolare, acestea vor fi dotate cu mijloace tehnice care permit legatura cu persoana care asigura supravegherea:
a)constant automat (centrale de supraveghere, dispozitive de alarmare prin unde radio);
b)periodic automat (radio-telefon, telefon);
c)periodic prin intermediul unei persoane (apeluri telefonice, radio-telefon, camera de luat vederi si monitor).
19.Principii ergonomice
19.1.Dimensionarea locului de munca se realizeaza īn functie de particularitatile anatomice, fiziologice, psihologice ale organismului uman, precum si de dimensiunile si caracteristicile echipamentului de munca, ale mobilierului de lucru, de miscarile si deplasarile lucratorului īn timpul activitatii, de distantele de securitate, de dispozitivele ajutatoare pentru manipularea maselor, ca si de necesitatea asigurarii confortului psihofizic.
19.2.Eliminarea pozitiilor fortate, nenaturale, ale corpului lucratorului si asigurarea posibilitatilor de modificare a pozitiei īn timpul lucrului se realizeaza prin amenajarea locului de munca, prin optimizarea fluxului tehnologic si prin utilizarea echipamentelor de munca care respecta prevederile reglementarilor īn vigoare.
19.3.Locurile de munca la care se lucreaza īn pozitie asezat se doteaza cu scaune concepute corespunzator caracteristicilor antropometrice si functionale ale organismului uman, precum si activitatii care se desfasoara, corelāndu-se īnaltimea scaunului cu cea a planului de lucru.
19.4.La locurile de munca unde se lucreaza īn pozitie ortostatica trebuie asigurate, de regula, mijloace pentru asezarea lucratorului cel putin pentru perioade scurte de timp (de exemplu, scaune, banci).
19.5.Echipamentele de munca, mesele si bancurile de lucru trebuie sa asigure spatiu suficient pentru sprijinirea comoda si stabila a membrelor inferioare īn timpul activitatii, cu posibilitatea miscarii acestora.
19.6.īnaltimea planului de lucru pentru pozitia asezat sau ortostatica se stabileste īn functie de distanta optima de vedere, de precizia lucrarii, de caracteristicile antropometrice ale lucratorului si de marimea efortului membrelor superioare.
19.7.Pentru evitarea miscarilor de rasucire si aplecare ale corpului, precum si a miscarilor foarte ample ale bratelor, trebuie luate masuri de organizare corespunzatoare a fluxului tehnologic, de manipulare corecta a materiilor prime si a produselor la echipamentele de munca la care lucratorul intervine direct.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 739 din data de 30 august 2006

 
     
ADDesign - Web Design