Acasa Protectia-muncii Servicii Galerie foto Legislatie Portofoliu Angajari Forum Contact
 
 

HOTARĀRE nr. 1051 din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta riscuri pentru lucratori, īn special de afectiuni dorsolombare

Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei, republicata,
Guvernul Romāniei adopta prezenta hotarāre.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarāre stabileste cerintele minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta riscuri pentru lucratori, īn special de afectiuni dorsolombare.
Art. 2
Prevederile Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 se aplica īn īntregime domeniului prevazut la art. 1, fara a aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice cuprinse īn prezenta hotarāre.
Art. 3
Īn sensul prezentei hotarāri, prin manipularea manuala a maselor se īntelege orice tip de transport sau sustinere a unei mase de catre unul ori mai multi lucratori, inclusiv ridicarea, asezarea, īmpingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase, care, datorita caracteristicilor acesteia sau conditiilor ergonomice necorespunzatoare, prezinta riscuri pentru lucratori, īn special de afectiuni dorsolombare.
CAPITOLUL II: Obligatiile angajatorilor
Art. 4
Angajatorul trebuie sa ia masuri tehnico-organizatorice necesare sau trebuie sa utilizeze mijloace corespunzatoare, īn special echipamente mecanice, pentru a evita necesitatea manipularii manuale a maselor de catre lucratori.
Art. 5
Īn cazurile īn care nu se poate evita necesitatea manipularii manuale a maselor de catre lucratori, angajatorul trebuie sa ia masuri organizatorice corespunzatoare, sa utilizeze mijloace adecvate sau sa furnizeze lucratorilor aceste mijloace, pentru a reduce riscul pe care īl implica manipularea manuala a acestor mase, luānd īn considerare elementele de referinta prevazute īn anexa nr. 1.
Art. 6
Īn toate cazurile īn care manipularea manuala a maselor de catre lucrator nu poate fi evitata, angajatorul trebuie sa organizeze posturile de lucru astfel īncāt manipularea sa fie cāt mai sigura si cu risc cāt mai mic posibil pentru sanatate, fiind obligat de asemenea:
a)sa evalueze, īn prealabil, conditiile de securitate si de sanatate pentru tipul de lucrare respectiv si sa examineze īn special caracteristicile maselor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;
b)sa urmareasca evitarea sau reducerea riscurilor pentru lucratori, īn special de afectiuni dorsolombare, prin adoptarea de masuri corespunzatoare, avānd īn vedere caracteristicile mediului de munca si cerintele activitatii, potrivit prevederilor anexei nr. 1.
Art. 7
Pentru punerea īn aplicare a prevederilor art. 7 alin. (4) lit. c), art. 24, 25 si 35 din Legea nr. 319/2006, trebuie respectate prevederile anexei nr. 2.
CAPITOLUL III: Informarea, instruirea, consultarea si participarea lucratorilor
Art. 8
(1)Fara a aduce atingere prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr. 319/2006, lucratorii si/sau reprezentantii acestora trebuie sa fie informati despre toate masurile ce trebuie puse īn practica īn aplicarea prezentei hotarāri, cu privire la protectia securitatii si sanatatii.
(2)Angajatorii trebuie sa se asigure ca lucratorii si/sau reprezentantii acestora primesc informatii generale si, ori de cāte ori este posibil, informatii precise cu privire la:
a)greutatea maselor;
b)centrul de greutate sau partea cea mai grea, atunci cānd pachetul este īncarcat excentric.
Art. 9
Fara a aduce atingere prevederilor art. 20 si 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorii trebuie sa se asigure ca lucratorii primesc, īn plus, o formare adecvata si informatii precise cu privire la modul corect de manipulare a maselor si la riscurile la care acestia se expun, īn special daca aceste sarcini nu sunt efectuate corect, avānd īn vedere prevederile anexelor nr. 1 si 2.
Art. 10
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora cu privire la problemele la care se face referire īn prezenta hotarāre, inclusiv īn anexele la aceasta, trebuie sa se realizeze potrivit prevederilor art. 18 si 19 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV: Sanctiuni
Art. 11
Īncalcarea prevederilor prezentei hotarāri atrage raspunderea contraventionala, civila sau penala, dupa caz, potrivit Legii nr. 319/2006.
Art. 12
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca din cadrul Inspectiei Muncii si de catre inspectorii de medicina muncii din cadrul Ministerului Sanatatii Publice.
CAPITOLUL V: Dispozitii finale
Art. 13
- Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarāre.
Art. 14
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei comunica Comisiei Europene textele dispozitiilor de drept intern deja adoptate sau īn curs de adoptare īn domeniul reglementat de prezenta hotarāre.
Art. 15
Prezenta hotarāre intra īn vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Prezenta hotarāre transpune Directiva 1990/269/CEE privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru manipularea manuala a maselor care prezinta riscuri pentru lucratori, īn special dorsolombare, publicata īn Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
-****-
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul sanatatii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA Nr. 1:
ELEMENTE DE REFERINTA1) [art. 5, art. 6 lit. a) si b) si art. 9 din hotarāre]
1.Caracteristicile masei
Manipularea manuala a maselor poate prezenta riscuri, īn special de afectiuni dorsolombare, daca masa este:
- prea grea sau prea mare;
- greu de mānuit si de prins;
- instabila sau cu un continut ce risca sa se deplaseze;
- pozitionata astfel īncāt necesita sustinerea sau manipularea ei la distanta fata de trunchi sau cu flexia ori rasucirea trunchiului;
- susceptibila sa produca leziuni lucratorilor, din cauza marginilor si/sau consistentei sale, īn special īn cazul unei coliziuni.
2.Efortul fizic necesar
Efortul fizic poate prezenta riscuri, īn special de afectiuni dorsolombare, daca:
- este prea intens;
- nu poate fi realizat decāt printr-o miscare de rasucire a trunchiului;
- poate sa antreneze o deplasare brusca a masei;
- este realizat atunci cānd corpul se afla īntr-o pozitie instabila.
3.Caracteristicile mediului de munca
Caracteristicile mediului de munca pot determina o crestere a riscurilor, īn special de afectiuni dorsolombare, daca:
- nu exista suficient spatiu liber, īn special pe verticala, pentru realizarea activitatii;
- solul prezinta denivelari, prezentānd pericole de īmpiedicare, sau este alunecos pentru īncaltamintea lucratorului;
- locul de munca sau mediul de munca nu permite lucratorului manipularea manuala a maselor la o īnaltime sigura sau īntr-o pozitie de lucru confortabila;
- solul sau planul de lucru prezinta denivelari care implica manipularea masei la diferite niveluri;
- solul sau planul de sprijin al piciorului este instabil;
- temperatura, umiditatea sau circulatia aerului este necorespunzatoare.
4.Cerinte ale activitatii
Activitatea poate prezenta riscuri, īn special de afectiuni dorsolombare, daca implica una sau mai multe dintre urmatoarele cerinte:
- efort fizic prea frecvent sau prelungit, care solicita īn special coloana vertebrala;
- perioada insuficienta de repaus fiziologic sau de recuperare;
- distante prea mari pentru ridicare, coborāre sau transport;
- ritm de munca impus printr-un proces care nu poate fi modificat de lucrator.
_____
1) Īn vederea efectuarii unei analize multi-factor, pot fi luati īn considerare simultan diferiti factori prezentati īn anexele nr. 1 si 2.
ANEXA Nr. 2:
FACTORI INDIVIDUALI DE RISC1) [art. 7 si 9 din hotarāre]
Lucratorul este expus unor riscuri daca:
- este necorespunzator din punct de vedere fizic sa execute sarcina de munca respectiva;
- poarta īmbracaminte, īncaltaminte sau alte efecte personale necorespunzatoare;
- nu are cunostinte sau instruire suficienta ori adecvata.
_____
1) Īn vederea efectuarii unei analize multi-factor, pot fi luati īn considerare simultan diferiti factori prezentati īn anexele nr. 1 si 2.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 713 din data de 21 august 2006

 
     
ADDesign - Web Design