Acasa Protectia-muncii Servicii Galerie foto Legislatie Portofoliu Angajari Forum Contact
 
 

HOTARĀRE nr. 1050 din 9 august 2006 privind cerintele minime pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor din industria extractiva de foraj

Īn temeiul art. 108 din Constitutia Romāniei, republicata, si al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006,
Guvernul Romāniei adopta prezenta hotarāre.
CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
(1)Prezenta hotarāre stabileste cerintele minime de protectie īn domeniul securitatii si sanatatii īn munca a lucratorilor din industria extractiva de foraj.
(2)Prevederile Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 se aplica īn īntregime domeniului prevazut la alin. (1), fara a aduce atingere prevederilor mai restrictive si/sau specifice continute īn prezenta hotarāre.
Art. 2
Pentru aplicarea prezentei hotarāri, termenii si expresiile de mai jos semnifica, dupa cum urmeaza:
a)industrie extractiva de foraj - toate ramurile industriei īn care se desfasoara activitatile de extractie, īn sensul strict al termenului, de substante minerale utile prin forare de puturi de sonde si/sau prospectiuni pentru asemenea extractii si/sau pregatirea pentru vānzarea materiilor prime extrase;
b)loc de munca - ansamblul locurilor destinate amplasarii de posturi de lucru īn cadrul activitatilor si instalatiilor legate direct sau indirect de industriile extractive de foraj, inclusiv locurile de cazare la care lucratorii au acces īn cadrul activitatii lor.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarāri nu se aplica activitatilor de prelucrare a materiilor prime extrase.
CAPITOLUL II: Obligatiile angajatorilor
Art. 4
Pentru a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor, angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru ca:
a)locurile de munca sa fie proiectate, construite, echipate, date īn folosinta, exploatate si īntretinute astfel īncāt sa permita lucratorilor efectuarea sarcinilor de munca fara a pune īn pericol securitatea si/sau sanatatea proprie si/sau a celorlalti lucratori;
b)exploatarea locurilor de munca īn prezenta lucratorilor sa se faca sub supravegherea unei persoane responsabile;
c)activitatile care comporta un risc special sa fie īncredintate numai personalului competent si sa se execute conform instructiunilor date;
d)toate instructiunile de securitate sa fie redactate astfel īncāt sa poata fi īntelese de catre toti lucratorii la care se refera;
e)locurile de munca sa fie dotate cu instalatii de prim ajutor adecvate;
f)toate exercitiile de securitate necesare sa se efectueze periodic.
Art. 5
Angajatorul trebuie sa se asigure ca este īntocmit si tinut la zi un document referitor la securitate si sanatate, denumit īn continuare document de securitate si sanatate, care īndeplineste cerintele prevazute la art. 7, 12, 16 si 17 din Legea nr. 319/2006.
Art. 6
Documentul de securitate si sanatate face dovada īn special ca:
a)sunt determinate si evaluate riscurile la care sunt expusi lucratorii la locul de munca;
b)se iau masurile corespunzatoare pentru a se atinge obiectivele prezentei hotarāri;
c)proiectarea, utilizarea si īntretinerea locului de munca si ale echipamentelor prezinta securitate.
Art. 7
Documentul de securitate si sanatate se īntocmeste īnainte de īnceperea lucrarii si trebuie revizuit daca locul de munca sufera modificari majore, extinderi sau transformari.
Art. 8
Īn situatia īn care la acelasi loc de munca sunt prezenti lucratori din diferite īntreprinderi, fiecare angajator raspunde de toate problemele care tin de responsabilitatea sa.
Art. 9
Angajatorul care are responsabilitatea locului de munca coordoneaza punerea īn aplicare a tuturor masurilor privitoare la securitatea si sanatatea lucratorilor si īnscrie īn documentul de securitate si sanatate scopul, masurile si modalitatile de punere īn aplicare a acestei coordonari.
Art. 10
Dispozitiile art. 9 nu aduc atingere raspunderii individuale a angajatorilor prevazute de Legea nr. 319/2006.
Art. 11
(1)Angajatorul trebuie sa raporteze fara īntārziere autoritatilor prevazute la art. 27 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 orice accident de munca grav si/sau mortal, precum si orice pericol grav.
(2)Daca este necesar, angajatorul actualizeaza documentul de securitate si sanatate, īnregistrānd masurile luate pentru evitarea evenimentelor prevazute la alin. (1).
Art. 12
Angajatorul trebuie sa ia masurile de precautie corespunzatoare īn functie de metoda de exploatare:
a)pentru a evita, detecta si combate declansarea si propagarea incendiilor si exploziilor; si
b)pentru a evita formarea atmosferelor explozive si/sau nocive pentru sanatate.
Art. 13
Angajatorul trebuie sa prevada si sa īntretina mijloace corespunzatoare de evacuare si salvare pentru a asigura, īn caz de pericol, evacuarea lucratorilor de la locurile de munca, rapid si īn deplina securitate.
Art. 14
Angajatorul trebuie sa ia masurile necesare pentru asigurarea sistemelor de alarma si a altor mijloace de comunicare necesare care sa permita, īn caz de nevoie, declansarea imediata a operatiilor de asistenta, prim ajutor, de evacuare si salvare.
CAPITOLUL III: Informarea, consultarea si participarea lucratorilor
Art. 15
Lucratorii si/sau reprezentantii lor trebuie sa fie informati asupra tuturor masurilor luate cu privire la securitatea si sanatatea la locurile de munca si, īn special, asupra celor privind punerea īn aplicare a prevederilor art. 4-14, fara a se aduce atingere prevederilor art. 16 si 17 din Legea nr. 319/2006.
Art. 16
Informatiile trebuie sa fie pe īntelesul lucratorilor vizati.
Art. 17
Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora trebuie sa se faca īn conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV: Supravegherea medicala
Art. 18
Pentru a asigura supravegherea medicala corespunzatoare a lucratorilor, īn functie de riscurile privind securitatea si sanatatea lor la locul de munca, se iau masuri īn conformitate cu reglementarile legale īn domeniu.
Art. 19
Masurile mentionate la art. 18 se stabilesc astfel īncāt sa permita fiecarui lucrator sa beneficieze sau sa fie supus unui examen medical īnainte de īnceperea activitatilor prevazute la art. 2 si, ulterior, īn mod periodic.
Art. 20
Supravegherea medicala a lucratorilor īn cadrul sistemului national de sanatate se asigura prin structurile medicale de medicina a muncii care functioneaza potrivit reglementarilor Ministerului Sanatatii Publice.
CAPITOLUL V: Dispozitii finale
Art. 21
Locurile de munca ce se vor crea dupa data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexele nr. 1 -3.
Art. 22
Locurile de munca existente la data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri trebuie sa īndeplineasca cerintele minime de securitate si sanatate prevazute īn anexe, pāna cel tārziu la data aderarii Romāniei la Uniunea Europeana.
Art. 23
Daca, dupa data intrarii īn vigoare a prezentei hotarāri, locurile de munca sunt supuse unor modificari, extinderi si/sau transformari, angajatorul ia masurile necesare pentru ca aceste modificari, extinderi si/sau de transformari sa fie īn conformitate cu cerintele minime corespunzatoare prevazute īn anexe.
Art. 24
Prevederile anexelor nr. 1 -3 se adapteaza īn functie de evolutia acquis-ului comunitar si a standardizarii cu privire la industria extractiva de foraj si/sau de progresul tehnic, evolutia reglementarilor sau specificatiilor internationale ori a noilor descoperiri īn domeniul industriei extractive de foraj.
Art. 25
Anexele nr. 1 -3 fac parte integranta din prezenta hotarāre.
Art. 26
Dispozitiile prevederilor din anexe se aplica ori de cāte ori acestea sunt necesare datorita caracteristicilor locului de munca, īn functie de activitate, de īmprejurari sau de un risc specific.
Art. 27
Prezenta hotarāre intra īn vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Art. 28
De la data aderarii Romāniei la Uniunea Europeana, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va raporta Comisiei Europene, la fiecare 5 ani, despre aplicarea prevederilor prezentei hotarāri, prezentānd totodata punctele de vedere ale partenerilor sociali.
-****-
Prezenta hotarāre transpune Directiva 92/91/CEE privind cerintele minime pentru īmbunatatirea securitatii si protectiei sanatatii lucratorilor din industria extractiva de foraj, publicata īn Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 348/1992.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul sanatatii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1: CERINTE MINIME COMUNE aplicabile sectoarelor de foraj terestru si marin
1.Stabilitate si soliditate
Locurile de munca trebuie proiectate, construite, instalate, exploatate, supravegheate si īntretinute pentru a putea rezista fortelor exterioare la care pot fi supuse.
Ele trebuie sa aiba structura si soliditatea corespunzatoare īn functie de utilizare.
2.Supraveghere si organizare
2.1.Organizarea locurilor de munca
2.1.1.Locurile de munca trebuie sa fie astfel organizate īncāt sa asigure o protectie adecvata īmpotriva riscurilor. Acestea trebuie mentinute curate, iar substantele sau depunerile periculoase trebuie īndepartate ori tinute sub supraveghere, pentru a nu pune īn pericol securitatea si sanatatea lucratorilor.
2.1.2.Posturile de lucru trebuie sa fie proiectate si construite dupa principii ergonomice, tināndu-se seama de necesitatea lucratorilor de a putea urmari derularea operatiunilor de la postul lor de lucru.
2.1.3.Zonele īn care exista riscuri specifice trebuie delimitate si semnalizate.
2.2.Persoana responsabila
La orice loc de munca ocupat de lucratori trebuie sa existe īn permanenta o persoana responsabila desemnata de angajator, care sa aiba calitatile si competenta necesare acestei functii.
Angajatorul poate sa īsi asume el īnsusi responsabilitatea pentru locul de munca la care se face referire īn paragraful anterior, daca are calitatile si competenta necesare.
2.3.Supravegherea
Pentru asigurarea securitatii si protectiei sanatatii lucratorilor pe parcursul tuturor operatiilor, trebuie asigurata supravegherea de catre persoane care au calitatile si competenta cerute de aceasta functie, desemnate de catre angajator sau īn numele acestuia, si care actioneaza īn interesul acestuia.
Angajatorul poate sa īsi asume personal supravegherea la care se face referire īn primul paragraf, daca are calitatile si competenta necesare.
2.4.Lucratori competenti
La fiecare loc de munca ocupat de lucratori trebuie sa se gaseasca un numar suficient de lucratori care sa aiba calitatile, experienta si pregatirea necesare pentru a īndeplini sarcinile ce le sunt īncredintate.
2.5.Informare, instruire si pregatire
Lucratorii trebuie sa beneficieze de informare, instruire si pregatire sau perfectionare profesionala, necesare pentru asigurarea securitatii si protectia sanatatii lor.
Angajatorul trebuie sa se asigure ca lucratorii primesc instructiuni pe īntelesul lor, astfel īncāt sa nu puna īn pericol propria securitate si sanatate sau pe a celorlalti lucratori.
2.6.Instructiuni scrise
Pentru fiecare loc de munca trebuie elaborate instructiuni scrise, care sa cuprinda reguli ce trebuie respectate īn scopul asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor si al utilizarii īn siguranta a utilajelor.
Aceste instructiuni trebuie sa includa informatii cu privire la utilizarea echipamentelor de interventie, precum si la masurile ce trebuie luate la locul de munca sau īn apropierea acestuia, īn caz de urgenta.
2.7.Metode sigure de lucru
La fiecare loc de munca sau pentru fiecare activitate trebuie aplicate metode sigure de lucru.
2.8.Permise de lucru
Īn cazul īn care documentul de securitate si sanatate prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru executarea lucrarilor periculoase si pentru executarea lucrarilor care nu sunt, īn mod normal, periculoase, dar care, īn interactiune cu alte activitati, pot genera pericole grave.
Permisele de lucru trebuie emise īnainte de īnceperea lucrului de persoana desemnata īn acest scop si trebuie sa contina conditiile ce trebuie īndeplinite si masurile ce trebuie luate īnainte, īn timpul lucrului si dupa lucru.
2.9.Revizuirea periodica a masurilor de securitate si de sanatate
Angajatorul trebuie sa asigure revizuirea periodica a masurilor referitoare la securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv a sistemului de gestionare a securitatii si sanatatii, pentru a fi īn concordanta cu prevederile prezentei hotarāri.
3.Utilaje si instalatii mecanice si electrice
3.1.Generalitati
Īn momentul alegerii, instalarii, punerii īn functiune, exploatarii si īntretinerii utilajelor mecanice si electrice trebuie sa se acorde atentia cuvenita securitatii si sanatatii lucratorilor, luāndu-se īn considerare prevederile prezentei hotarāri, ale Hotarārii Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piata a masinilor industriale, precum si ale legislatiei nationale care transpun Directiva 89/655 CEE.
Daca utilajele sunt amplasate īntr-o zona īn care exista sau pot sa existe riscuri de incendiu ori de explozie datorate aprinderii unor gaze, vapori sau lichide volatile, atunci acestea trebuie sa corespunda utilizarii īntr-o astfel de zona.
Utilajele trebuie sa fie prevazute, daca este necesar, cu dispozitive de protectie adecvata si sisteme de securitate īn caz de avarie.
3.2.Dispozitii specifice
Utilajele si instalatiile mecanice trebuie sa prezinte o rezistenta suficienta, sa nu prezinte defecte evidente si sa corespunda scopului īn care au fost realizate.
Utilajele si instalatiile electrice trebuie sa aiba o capacitate si o putere corespunzatoare scopului īn care au fost destinate.
4.Īntretinere
4.1.Īntretinere generala
Este necesara stabilirea unui program adecvat privind verificarea sistematica, īntretinerea si, daca este cazul, testarea utilajelor si instalatiilor mecanice si electrice.
Īntretinerea, verificarea si testarea oricarei parti a instalatiei sau a utilajului trebuie efectuate de catre o persoana competenta.
Procesele-verbale de verificare si testare trebuie īntocmite si pastrate īn mod corespunzator.
4.2.Īntretinerea echipamentului de protectie Echipamentul de protectie trebuie sa fie corespunzator, pregatit pentru utilizare si īn perfecta stare de functionare īn orice moment.
Īntretinerea trebuie facuta tināndu-se seama de activitatile exercitate.
5.Controlul puturilor
Īn timpul operatiilor de foraj trebuie sa fie prevazute echipamente corespunzatoare pentru controlul puturilor, īn scopul prevenirii riscurilor de eruptie.
La amplasarea acestor echipamente trebuie sa se tina seama de caracteristicile putului forat si de conditiile de exploatare.
6.Protectia īmpotriva atmosferelor nocive si riscurilor de explozie
6.1.Trebuie luate masuri pentru evaluarea prezentei substantelor nocive si/sau potential explozive īn atmosfera si pentru masurarea concentratiei acestor substante.
Daca documentul de securitate si sanatate prevede acest lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere care sa īnregistreze si sa masoare concentratiile de gaz, automat si continuu, īn punctele mentionate, dispozitive de alarma automate, sisteme de decuplare automata a instalatiilor electrice si sisteme de oprire automata a motoarelor cu ardere interna.
Daca sunt prevazute masuratori automate, valorile determinate trebuie īnregistrate si pastrate īn documentul de securitate si sanatate.
6.2.Protectia īmpotriva atmosferelor nocive
6.2.1.Daca se acumuleaza sau exista riscul sa se acumuleze īn atmosfera substante nocive, trebuie luate masuri adecvate pentru a se asigura retinerea lor la sursa si īndepartarea lor.
Sistemul trebuie sa fie capabil sa disperseze aceste substante nocive, astfel īncāt sa nu prezinte niciun risc pentru lucratori.
6.2.2.Fara a aduce atingere prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca, īn zonele īn care lucratorii pot fi expusi atmosferelor nocive pentru sanatatea lor, trebuie sa existe un numar suficient de aparate respiratorii si echipamente de reanimare corespunzatoare.
Īn asemenea cazuri, trebuie sa fie prezent la locul de munca un numar suficient de lucratori instruiti sa foloseasca asemenea echipamente.
Echipamentul trebuie sa fie depozitat si īntretinut corespunzator.
6.2.3.Īn cazul īn care īn atmosfera exista sau poate exista hidrogen sulfurat ori alte gaze toxice, trebuie sa existe si sa fie pus la dispozitia organelor de control un plan de protectie care sa precizeze echipamentele disponibile si masurile preventive adoptate.
6.3.Prevenirea riscurilor de explozie
6.3.1.Trebuie luate toate masurile necesare pentru prevenirea aparitiei si formarii atmosferelor explozive.
6.3.2.Īn interiorul zonelor care prezinta riscuri de explozie, trebuie luate toate masurile pentru a īmpiedica aprinderea atmosferei explozive.
6.3.3.Trebuie stabilit un plan de prevenire a exploziilor, precizāndu-se echipamentele si masurile ce trebuie luate.
7.Cai si iesiri de urgenta
7.1.Caile si iesirile de urgenta trebuie sa fie libere si sa conduca īn modul cel mai direct spre exterior sau īntr-o zona de securitate, la un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.
7.2.Īn caz de pericol, lucratorii trebuie sa poata evacua rapid si īn conditii de securitate maxima toate locurile de munca.
7.3.Numarul, distributia si dimensiunile cailor si iesirilor de urgenta se fac īn functie de folosirea, dotarea si dimensiunile locurilor de munca, precum si de numarul maxim de persoane prezente.
Īncaperile de cazare si de repaus trebuie sa aiba cel putin doua iesiri de urgenta separate, situate cāt mai departe posibil una de cealalta si care sa conduca spre o zona sigura, un punct de adunare sigur sau un punct de evacuare sigur.
7.4.Usile de urgenta trebuie sa se deschida spre exterior sau, daca acest lucru nu este posibil de realizat, atunci trebuie sa fie glisante.
Usile de urgenta nu trebuie sa fie īncuiate sau blocate, astfel īncāt sa nu poata fi deschise usor si imediat de catre persoanele care ar avea nevoie sa le utilizeze īn caz de urgenta.
7.5.Caile si iesirile de urgenta speciale trebuie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
7.6.Usile de urgenta nu trebuie īncuiate.
Caile si iesirile de urgenta, precum si caile de circulatie si usile de acces catre acestea trebuie sa fie libere, astfel īncāt sa poata fi utilizate īn orice moment, fara oprelisti.
7.7.Caile si iesirile de urgenta, care necesita iluminare, trebuie prevazute si cu iluminare de siguranta de intensitate corespunzatoare, īn eventualitatea unei īntreruperi a alimentarii cu energie electrica.
8.Aerisirea locurilor de munca īnchise
8.1.Īn locurile de munca īnchise trebuie sa se asigure suficient aer proaspat, avāndu-se īn vedere metodele de lucru folosite si eforturile fizice impuse lucratorilor.
Daca se utilizeaza o instalatie de ventilatie, ea trebuie mentinuta īn stare de functionare.
Orice defectiune īn functionarea instalatiei trebuie semnalizata de un sistem de control, daca acest lucru este necesar pentru sanatatea lucratorilor.
8.2.Daca sunt folosite instalatii de aer conditionat sau ventilatie mecanica, acestea trebuie sa functioneze astfel īncāt lucratorii sa nu fie expusi curentilor de aer care i-ar putea deranja.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sanatatea lucratorilor prin poluarea aerului respirat trebuie eliminata rapid.
9.Temperatura din īncaperi
9.1.Temperatura din īncaperile de lucru trebuie sa fie adecvata organismului uman īn timpul lucrului, tināndu-se seama de metodele de lucru folosite si de eforturile fizice impuse lucratorilor.
9.2.Temperatura din īncaperile de repaus, din īncaperile pentru personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din cantine si din īncaperile de prim ajutor trebuie sa corespunda destinatiei specifice acestor īncaperi.
9.3.Ferestrele, luminatoarele si glasvandurile trebuie sa permita evitarea luminii solare excesive asupra locurilor de munca, īn functie de natura muncii si de locul de munca.
10.Pardoselile, peretii, plafoanele si acoperisurile īncaperilor
10.1.Pardoselile locurilor de munca trebuie sa fie lipsite de proeminente, de gauri sau de planuri īnclinate periculoase; ele trebuie sa fie fixe, stabile si nealunecoase.
Locurile de munca īn care sunt instalate posturi de lucru trebuie sa prezinte o izolatie din punct de vedere termic, tināndu-se seama de tipul īntreprinderii si de activitatea fizica a lucratorilor.
10.2.Suprafetele pardoselilor, peretilor si plafoanelor din īncaperi trebuie sa poata fi curatate si renovate la un nivel de igiena adecvat.
10.3.Peretii transparenti sau translucizi, īn special cei integral din sticla, din īncaperile ori din apropierea locurilor de munca si a cailor de acces trebuie sa fie clar semnalizati si confectionati din material securizat sau separati de aceste locuri de munca si de caile de acces, astfel īncāt lucratorii sa nu vina īn contact cu aceste glasvanduri ori sa fie raniti īn cazul spargerii lor.
10.4.Accesul pe acoperisurile din materiale insuficient de rezistente trebuie permis numai īn situatia īn care se realizeaza dotarea cu echipamente care sa asigure desfasurarea lucrului īn deplina securitate.
11.Iluminarea naturala si artificiala
11.1.Fiecare loc de munca trebuie sa dispuna de o iluminare suficienta care sa asigure securitatea si sanatatea lucratorilor.
11.2.Locurile de munca trebuie sa primeasca suficienta lumina naturala si trebuie sa fie prevazute, tināndu-se cont de conditiile de clima, cu dispozitive de iluminare artificiala adecvate pentru a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor.
11.3.Instalatiile de iluminat din īncaperile de lucru si din caile de acces trebuie sa fie amplasate astfel īncāt tipul iluminarii sa nu prezinte un risc de accidentare pentru lucratori.
11.4.Locurile de munca īn care lucratorii sunt īn mod deosebit expusi riscurilor īn caz de īntrerupere a alimentarii cu energie electrica trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta cu o intensitate adecvata.
11.5.Instalatiile de iluminat trebuie sa fie proiectate astfel īncāt sa asigure o iluminare permanenta a locurilor de control operational, cailor de iesire, locurilor de īmbarcare, zonelor periculoase.
Daca locurile de munca nu sunt ocupate decāt ocazional, obligatia la care se refera primul paragraf se limiteaza la perioada īn care lucratorii sunt prezenti.
12.Ferestre si luminatoare
12.1.Ferestrele, luminatoarele si sistemele de ventilatie prevazute cu dispozitive de deschidere, reglare si blocare trebuie proiectate astfel īncāt functionarea acestora sa fie sigura.
Amplasarea lor trebuie sa nu constituie un risc pentru lucratori atunci cānd sunt deschise.
12.2.Ferestrele si luminatoarele trebuie sa poata fi curatate fara riscuri.
13.Usi si porti
13.1.Pozitia, numarul si dimensiunile usilor si portilor, precum si materialele din care sunt confectionate sunt determinate de natura si utilizarea īncaperilor sau incintelor.
13.2.Usile transparente trebuie marcate adecvat la nivelul privirii.
13.3.Usile si portile batante trebuie sa fi transparente sau sa posede panouri transparente.
13.4.Daca suprafetele transparente sau translucide ale usilor si portilor nu sunt din materiale securizate si daca exista posibilitatea ca lucratorii sa se raneasca daca acestea se sparg, suprafetele trebuie protejate īmpotriva spargerii.
13.5.Usile glisante trebuie sa fie prevazute cu un sistem de securitate care sa īmpiedice iesirea acestora de pe sine si caderea īn mod neasteptat.
13.6.Usile si portile care se deschid īn sus trebuie prevazute cu un sistem de siguranta care sa īmpiedice caderea lor.
13.7.Usile si portile situate de-a lungul cailor de salvare trebuie marcate adecvat.
Ele trebuie sa poata fi deschise din interior oricānd, cu usurinta, fara ajutor special.
Ele trebuie sa poata fi deschise cānd locurile de munca sunt ocupate.
13.8.Īn apropierea imediata a portilor destinate īn special traficului de vehicule, daca acestea nu sunt sigure pentru pietoni, trebuie sa existe usi sau porti destinate acestora care sa fie semnalizate vizibil si degajate īn permanenta.
13.9.Usile si portile mecanice trebuie sa functioneze fara sa prezinte un pericol de accidentare pentru lucratori.
Ele trebuie sa fie prevazute cu sistem de oprire de siguranta accesibile si usor de identificat si daca nu se deschid automat īn cazul īntreruperii alimentarii cu energie electrica, sa poata fi deschise manual.
13.10.Daca accesul īntr-un loc este oprit de lanturi sau dispozitive similare, acestea trebuie sa fie vizibile si semnalizate prin panouri de interdictie ori avertizare adecvate.
14.Cai de circulatie
14.1.Īn caz de urgenta, trebuie sa fie posibile accesul fara pericol la locul de munca si evacuarea rapida si īn siguranta.
14.2.Caile de circulatie, inclusiv scarile, scarile fixe, cheiurile si rampele de īncarcare, trebuie sa fie calculate, dimensionate si amplasate astfel īncāt pietonii sau vehiculele sa le poata utiliza usor, īn deplina securitate si īn conformitate cu destinatia lor, iar lucratorii aflati īn vecinatatea acestor cai de circulatie sa nu fie amenintati de niciun pericol.
14.3.Caile utilizate pentru traficul pietonal si/sau traficul de marfuri trebuie sa fie dimensionate īn concordanta cu numarul de utilizatori potentiali si cu tipul de īntreprindere.
Daca pe caile de circulatie sunt utilizate mijloace de transport, trebuie prevazuta o distanta de securitate corespunzatoare pentru pietoni.
14.4.Īntre caile de circulatie destinate vehiculelor si porti, portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare si scari trebuie sa existe o distanta suficienta.
14.5.Traseul cailor de circulatie si acces trebuie sa fie semnalizat clar pentru a asigura protectia lucratorilor.
15.Zone periculoase
15.1.Daca locurile de munca cuprind zone periculoase īn care, datorita naturii muncii, exista riscuri, inclusiv de cadere a lucratorilor si a obiectelor, locurile de munca trebuie prevazute, īn masura posibilitatilor, cu dispozitive care sa īmpiedice intrarea īn zona a lucratorilor neautorizati.
15.2.Trebuie luate masuri adecvate de protectie a lucratorilor autorizati sa intre īn zonele periculoase.
15.3.Zonele periculoase trebuie semnalizate īn mod vizibil.
16.Dimensiunile si volumul de aer al īncaperilor - libertatea de miscare la posturile de lucru
16.1.Īncaperile de lucru trebuie sa aiba o suprafata, īnaltime si un volum de aer corespunzatoare, care sa permita lucratorilor sa īsi desfasoare munca fara riscuri pentru securitatea, sanatatea sau confortul lor.
16.2.Dimensiunile suprafetei neocupate de la postul de lucru trebuie sa asigure lucratorilor suficienta libertate de miscare si sa le permita sa īsi desfasoare munca īn deplina securitate.
17.Īncaperile de repaus
17.1.Daca securitatea si sanatatea lucratorilor necesita acest lucru, īn functie de tipul de activitate sau de efectivele care depasesc un anumit numar de persoane, lucratorii trebuie sa dispuna de o camera de repaus usor accesibila.
Aceasta dispozitie nu este aplicabila daca lucratorii īsi desfasoara activitatea īn birouri sau īn camere de lucru similare, care ofera posibilitatea de relaxare īn timpul pauzelor.
17.2.Īncaperile de repaus trebuie sa fie destul de mari si sa fie dotate cu un numar corespunzator de mese si scaune cu spatar, īn functie de numarul lucratorilor.
17.3.Īn īncaperile de repaus trebuie luate masuri pentru protectia nefumatorilor fata de disconfortul creat de fumul de tigara.
17.4.Daca timpul de munca este īntrerupt cu regularitate si īn mod frecvent si nu exista camera de repaus, trebuie puse la dispozitia personalului alte camere īn care lucratorii sa poata sta īn timpul īntreruperilor, ori de cāte ori securitatea si sanatatea lucratorilor o justifica.
Trebuie luate masuri adecvate pentru protectia nefumatorilor īmpotriva disconfortului provocat de fumul de tigara.
18.Locuri de munca īn aer liber
18.1.Posturile de lucru, caile de circulatie si alte amplasamente sau instalatii īn aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de catre lucratori īn decursul activitatii lor, trebuie sa fie astfel organizate ca circulatia pietonala sau a vehiculelor sa se faca īn conditii de securitate.
18.2.Locurile de munca īn aer liber trebuie sa fie iluminate corespunzator cu lumina artificiala, īn conditiile īn care lumina zilei este insuficienta.
18.3.Daca lucratorii sunt angajati la posturi de lucru īn aer liber, acestea trebuie sa fie, daca este posibil, amenajate astfel īncāt lucratorii:
a)sa fie protejati īmpotriva influentelor atmosferice si, daca este necesar, īmpotriva caderii de obiecte;
b)sa nu fie expusi la niveluri sonore nocive, nici la influente exterioare nocive;
c)īn caz de pericol, sa poata parasi rapid locul de munca si sa poata fi ajutati rapid;
d)sa nu alunece sau sa cada.
19.Femei gravide si mame care alapteaza
Femeile gravide si mamele care alapteaza trebuie sa aiba posibilitatea de a se odihni īn pozitie culcata, īn conditii adecvate.
20.Lucratori cu handicap
La organizarea locurilor de munca trebuie sa se tina seama de lucratorii cu handicap, daca este necesar.
Aceasta dispozitie se refera, mai ales, la usile, caile de comunicatie, scarile, dusurile, chiuvetele, toaletele si posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucratorii cu handicap.
ANEXA Nr. 2: CERINTE MINIME aplicabile sectorului de foraj terestru
1.Detectarea si prevenirea incendiilor
1.1.Oriunde se proiecteaza, se construiesc, se doteaza, se dau īn folosinta, se exploateaza sau se īntretin locuri de munca, trebuie luate masurile adecvate pentru prevenirea declansarii si propagarii incendiilor care provin de la sursele identificate īn documentul de securitate si sanatate.
Trebuie sa fie stabilite prevederi pentru ca orice incendiu sa fie stins rapid si eficient.
1.2.Locurile de munca trebuie sa fie prevazute cu dispozitive adecvate pentru combaterea incendiului si, īn masura īn care este necesar, cu detectoare de incendiu si sisteme de alarma.
1.3.Dispozitivele neautomate de stingere a incendiilor trebuie sa fie accesibile si usor de manipulat si, daca este necesar, protejate īmpotriva riscurilor de deteriorare.
1.4.La locul de munca trebuie pastrat un plan de paza contra incendiului care sa precizeze masurile de luat, conform prevederilor art. 4 - 14 din hotarāre, pentru prevenirea, detectarea si combaterea declansarii si propagarii incendiilor.
1.5.Echipamentul pentru stingerea incendiilor trebuie sa fie semnalizat īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
Aceste semne trebuie sa fie amplasate īn puncte corespunzatoare si trebuie sa fie durabile.
2.Comanda de la distanta īn caz de urgenta
Daca documentul de securitate si sanatate prevede acest lucru, anumite echipamente trebuie, īn caz de urgenta, sa poata fi comandate de la distanta din locuri corect alese.
Asemenea echipament trebuie sa includa sisteme de izolare si purjare a puturilor, instalatiilor si conductelor.
3.Mijloace de comunicare īn situatii normale si critice
3.1.Daca documentul de securitate si sanatate prevede acest lucru, fiecare loc de munca ocupat de lucratori trebuie sa dispuna de:
a)un sistem acustic si optic capabil sa transmita, īn caz de nevoie, un semnal de alarma oricarui post de lucru;
b)un sistem acustic capabil sa fie auzit clar īn toate punctele instalatiei ocupate frecvent de lucratori.
3.2.Dispozitivele de declansare a alarmei trebuie amplasate īn locuri adecvate.
3.3.Daca lucratorii sunt prezenti īn locuri de munca care nu sunt ocupate īn mod obisnuit, trebuie amplasate sisteme de comunicare la īndemāna.
4.Puncte de adunare si registru de apel
Daca documentul de securitate si sanatate prevede acest lucru, trebuie specificate punctele de adunare si trebuie tinut un registru de apel si luate masurile necesare īn acest sens.
5.Mijloace de evacuare si salvare
5.1.Lucratorii trebuie instruiti īn actiuni adecvate īn caz de urgenta.
5.2.Echipamentele de salvare trebuie plasate īn locuri adecvate si accesibile, gata de utilizare.
5.3.Daca evacuarea urmeaza un itinerar dificil sau daca trece printr-o zona cu atmosfera irespirabila ori care poate deveni irespirabila, lucratorii trebuie sa dispuna la postul lor de lucru de aparate de autosalvare pentru folosirea imediata.
6.Exercitii de securitate
La toate locurile de munca ocupate īn mod obisnuit de lucratori trebuie sa se efectueze periodic exercitii de securitate.
Scopul principal al acestor exercitii este de a forma si verifica aptitudinile lucratorilor desemnati sa utilizeze, sa manipuleze sau sa exploateze echipamentul de salvare īn caz de pericol, tināndu-se seama de criteriile stipulate īn documentul de securitate si sanatate aratat la pct. 1.1.
Daca este necesar, lucratorii trebuie, de asemenea, sa exerseze folosirea, manipularea sau exploatarea corecta a acestor echipamente.
7.Instalatii sanitare
7.1.Vestiare si dulapuri pentru īmbracaminte
7.1.1.Lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie vestiare corespunzatoare, daca acestia trebuie sa poarte echipament de lucru special si daca, din motive de sanatate sau de decenta, nu li se poate cere sa se schimbe īntr-un alt spatiu.
Vestiarele trebuie sa fie usor accesibile, sa aiba o capacitate suficienta si sa fie prevazute cu scaune.
7.1.2.Vestiarele trebuie sa fie de dimensiuni suficient de mari si sa aiba dotarile care sa permita fiecarui lucrator sa īsi tina īncuiata īmbracamintea īn timpul lucrului.
Daca īmprejurarile o justifica (de exemplu, substante periculoase, umiditate, murdarie), dulapurile pentru echipamentul de lucru trebuie separate de cele pentru īmbracamintea personala.
Trebuie sa existe dotarile necesare pentru ca fiecare lucrator sa īsi poata pune la uscat echipamentul de lucru.
7.1.3.Trebuie prevazute vestiare separate sau o utilizare separata a vestiarelor de catre barbati si femei.
7.1.4.Daca vestiarele nu sunt necesare conform prevederilor pct. 7.1.1, fiecare lucrator trebuie sa poata dispune de un loc pentru pastrarea īmbracamintei.
7.2.Dusuri si chiuvete
7.2.1.Trebuie puse la dispozitia lucratorilor dusuri suficiente si corespunzatoare, tināndu-se seama de tipul de activitate sau din ratiuni de igiena.
Trebuie prevazute sali de dusuri separate sau utilizarea separata a dusurilor de catre barbati si femei.
7.2.2.Salile de dusuri trebuie sa fie suficient de īncapatoare īncāt sa permita fiecarui lucrator sa īsi faca toaleta fara sa fie deranjat si īn conditii adecvate de igiena.
Dusurile trebuie prevazute cu apa curenta rece si calda.
7.2.3.Daca, conform prevederilor pct. 7.2.1 primul paragraf, nu sunt necesare dusuri, trebuie sa existe chiuvete adecvate si suficiente, cu apa curenta rece si calda, plasate īn apropierea posturilor de lucru si a vestiarelor.
Daca este necesar, din motive de decenta, trebuie prevazute chiuvete separate sau utilizarea acestora trebuie sa se faca separat de catre barbati si femei.
7.2.4.Daca īncaperile cu dusuri sau chiuvete sunt separate de vestiare, trebuie sa existe o cale usoara de comunicare īntre ele.
7.3.Toalete si chiuvete
Īn apropierea posturilor de lucru trebuie prevazute camere de repaus, vestiare si camere cu dusuri sau chiuvete dotate cu un numar suficient de toalete si chiuvete.
Trebuie prevazute toalete separate pentru femei si barbati sau utilizarea acestora trebuie sa se faca separat de catre femei si barbati.
8.Īncaperi si echipamente de prim ajutor
8.1.Echipamentul de prim ajutor trebuie sa fie adecvat tipului de activitate desfasurata.
Trebuie sa existe una sau doua īncaperi de prim ajutor, īn aceste camere trebuie afisate clar si vizibil instructiuni de prim ajutor īn caz de accidente.
8.2.Īncaperile de prim ajutor trebuie dotate cu instalatii si echipamente de prim ajutor indispensabile si trebuie sa fie usor accesibile brancardierilor.
Ele trebuie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006.
8.3.De asemenea, echipamentul de prim ajutor trebuie sa fie disponibil īn toate locurile de munca unde conditiile de munca necesita acest lucru.
Acest echipament trebuie sa fie semnalizat corespunzator si usor accesibil.
8.4.Un numar suficient de lucratori trebuie sa fie instruit cu privire la utilizarea echipamentului de prim ajutor prevazut.
9.Cai de comunicatie
Daca vehiculele rutiere au acces la locurile de munca, trebuie stabilite regulile de circulatie necesare.
ANEXA Nr. 3: CERINTE SPECIALE MINIME aplicabile sectorului de foraj marin
1.Observatie preliminara
1.1.Fara a aduce atingere prevederilor art. 5 - 7, angajatorul care raspunde de locul de munca la care se face referire īn prezenta anexa trebuie sa se asigure ca documentul de securitate si sanatate arata ca au fost luate toate masurile necesare pentru protectia securitatii si sanatatii lucratorilor atāt īn situatii normale, cāt si īn situatii critice.
Īn acest sens, documentul de securitate si sanatate trebuie:
a)sa identifice sursele de pericol specifice locului de munca, inclusiv orice activitate concomitenta care poate cauza accidente ce pot avea consecinte grave pentru securitatea si sanatatea lucratorilor afectati;
b)sa evalueze riscurile rezultānd din sursele speciale de pericol aratate la lit. a);
c)sa dovedeasca faptul ca au fost luate masurile adecvate pentru evitarea accidentelor vizate la lit. a), pentru limitarea propagarii accidentelor si pentru a permite o evacuare eficienta si controlata a locului de munca īn situatii de urgenta;
d)sa dovedeasca faptul ca sistemul de gestionare respecta prevederile Legii securitatii si sanatatii īn munca nr. 319/2006 si ale prezentei hotarāri īn situatiile normale si critice.
1.2.Angajatorul trebuie sa respecte procedurile si modalitatile prevazute īn documentul de securitate si sanatate īn timpul planificarii si punerii īn practica a tuturor fazelor relevante reglementate de prezenta hotarāre.
1.3.Diferitii angajatori care raspund de diferitele locuri de munca trebuie sa coopereze, daca este cazul, la īntocmirea documentelor de securitate si sanatate si la luarea masurilor necesare pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor.
2.Detectarea si stingerea incendiilor
2.1.Trebuie luate masuri adecvate, definite de documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1, pentru prevenirea, detectarea si stingerea incendiilor si pentru prevenirea extinderii lor.
Daca este necesar, trebuie prevazute dispozitive contra focului pentru a izola zonele cu risc de incendiu.
2.2.Trebuie prevazute sisteme adecvate de detectare a focului si de protectie, precum si sisteme de stingere a incendiilor si alarme, la toate locurile de munca, īn conformitate cu riscurile definite īn documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1.
Aceste sisteme pot include, dar nu se limiteaza la:
a)sisteme de detectare a incendiilor;
b)sisteme de alarma īn caz de incendiu;
c)conducte de apa pentru stingerea incendiilor;
d)hidranti si furtunuri;
e)sisteme cu jet de apa si monitoare de apa;
f)aspersoare automate;
g)sisteme pentru stingerea flacarilor de gaz; h) sisteme pentru stingere cu spuma;
i)stingatoare portabile;
j)echipament pentru pompieri.
2.3.Dispozitivele neautomate de stingere a incendiilor trebuie sa fie usor accesibile, usor de manipulat si, daca este necesar, trebuie sa fie protejate īmpotriva deteriorarii.
2.4.La locul de munca trebuie tinut un plan de protectie contra incendiilor, care sa precizeze masurile ce trebuie luate pentru prevenirea, detectarea si stingerea incendiilor.
2.5.Sistemele de urgenta trebuie izolate si protejate īmpotriva accidentelor, astfel īncāt functiile lor sa ramāna operationale īn caz de urgenta.
Daca este cazul, aceste sisteme trebuie dublate.
2.6.Echipamentele trebuie semnalizate conform prevederilor Hotarārii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
Aceste semnalizari trebuie amplasate īn puncte adecvate si trebuie sa fie durabile.
3.Control la distanta īn caz de urgenta
3.1.Daca documentul de securitate si sanatate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, trebuie stabilit un sistem de control la distanta. Acest sistem trebuie sa dispuna de statii de control situate īn locuri adecvate si care sa poata fi utilizate īn caz de urgenta avānd, daca este necesar, statii de control īn puncte de adunare sigure si īn statii de evacuare.
3.2.Echipamentele de control la distanta, mentionate la pct. 3.1, trebuie sa includa cel putin sisteme de ventilatie, dispozitive de oprire urgenta a echipamentelor care pot provoca aprinderi, un sistem de prevenire a scurgerii lichidelor si gazelor inflamabile, sisteme de protectie contra incendiilor si de control al puturilor.
4.Mijloace de comunicare īn situatii normale si īn situatii de urgenta
4.1.Daca documentul de securitate si sanatate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, fiecare loc de munca ocupat de lucratori trebuie sa dispuna de:
a)un sistem acustic si optic capabil sa transmita un semnal de alarma īn caz de nevoie, īn oricare post de lucru ocupat de lucratori;
b)un sistem acustic capabil sa fie auzit distinct īn toate partile instalatiei unde lucratorii sunt prezenti frecvent;
c)un sistem capabil sa mentina comunicarea cu tarmul si cu serviciile de urgenta.
4.2.Aceste sisteme trebuie sa ramāna operationale īn situatie de urgenta.
Sistemul acustic trebuie sa fie completat de sisteme de comunicatie care sa fie independente de o instalatie electrica ce nu prezinta siguranta.
4.3.Dispozitivele de declansare a alarmei trebuie plasate īn locuri adecvate.
Daca lucratorii sunt prezenti īn locuri de munca ce nu sunt ocupate īn mod obisnuit, trebuie pus la dispozitia lor un sistem de comunicatii adecvat.
5.Puncte sigure de adunare si registru de apel
5.1.Trebuie luate masurile adecvate pentru protejarea punctelor de evacuare si a punctelor sigure de adunare īmpotriva caldurii, fumului si, īn masura posibilitatilor, īmpotriva efectelor unei explozii si pentru a se asigura ca drumurile de iesire spre si dinspre punctele de evacuare si punctele sigure de adunare ramān accesibile.
Aceste masuri trebuie sa ofere protectie lucratorilor o perioada suficienta pentru a permite, īn caz de nevoie, organizarea si executarea fara risc a operatiunii de evacuare si salvare.
5.2.Daca documentul de securitate si sanatate mentionat la pct. 1.1 prevede acest lucru, unul dintre locurile protejate prevazute la pct. 5.1 trebuie sa fie dotat cu instalatii adecvate pentru a permite comanda de la distanta a echipamentelor prevazute la pct. 3 si pentru a comunica cu tarmul si cu serviciile de salvare.
5.3.Punctele sigure de adunare si punctele de evacuare trebuie sa fie usor accesibile din locurile de cazare si de munca.
5.4.La fiecare punct sigur de adunare este obligatoriu sa se tina la zi si sa se afiseze o lista cu numele lucratorilor repartizati la punctul respectiv de adunare.
5.5.O lista a lucratorilor cu raspundere speciala īn caz de alerta trebuie īntocmita si afisata īn puncte corespunzatoare la locul de munca.
Numele lor trebuie sa figureze īn instructiunile scrise prevazute la pct. 2.6 din anexa nr. 1.
6.Mijloace de evacuare si salvare
6.1.Lucratorii trebuie instruiti cu privire la masurile adecvate ce trebuie luate īn caz de urgenta.
Pe lānga exercitiul general de salvare, lucratorii trebuie sa primeasca instructia specifica locului de munca, indicata īn documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1.
6.2.Lucratorii trebuie sa urmeze un antrenament corespunzator īn tehnici de salvare, tinānd seama de criteriile stabilite īn documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1.
6.3.Fiecare loc de munca trebuie prevazut cu un numar suficient de mijloace de salvare care sa permita, īn caz de urgenta, evacuarea directa pe mare.
6.4.Trebuie stabilit un plan de salvare pe mare si de evacuare a locurilor de munca.
Planul, care trebuie sa se bazeze pe documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1, trebuie sa prevada utilizarea de ambarcatiuni de salvare si elicoptere si sa contina criterii privitoare la capacitatea si viteza de reactie a vaselor si elicopterelor de salvare.
Viteza de reactie necesara fiecarei instalatii trebuie sa fie consemnata īn documentul de securitate si sanatate.
Vasele de salvare trebuie sa fie proiectate si echipate pentru a satisface cerintele de evacuare si salvare.
6.5.Cerintele minime pentru fiecare ambarcatiune (barca), pluta, colac, vesta de salvare din dotare sunt urmatoarele:
a)trebuie sa fie adaptate si dotate pentru a asigura supravietuirea un timp suficient;
b)trebuie sa fie īn numar suficient pentru toti lucratorii care pot fi prezenti;
c)trebuie sa fie adecvate locului de munca;
d)trebuie sa fie din materiale fiabile, avāndu-se īn vedere functia lor de a salva vieti si circumstantele īn care pot fi utilizate si depozitate gata pentru a fi folosite;
e)trebuie sa aiba o culoare care sa le faca vizibile la folosire si sa fie dotate cu echipamente care sa-i permita utilizatorului sa atraga atentia salvatorilor.
6.6.Echipamentul de salvare adecvat trebuie sa fie gata oricānd pentru a fi folosit.
7.Exercitii de securitate
La locurile de munca īn care lucratorii sunt de obicei prezenti, trebuie organizate periodic exercitii de salvare īn cadrul carora:
- toti lucratorii, īnsarcinati cu misiuni precise īn caz de pericol necesitānd utilizarea, īntretinerea si functionarea echipamentelor de salvare, trebuie instruiti si trebuie verificata aptitudinea lor de a executa sarcinile, conform criteriilor stabilite īn documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1. Daca este cazul, lucratorii trebuie antrenati īn folosirea si mānuirea echipamentelor;
- toate echipamentele de salvare folosite īn timpul exercitiilor trebuie examinate, curatate si, dupa caz, reīncarcate sau īnlocuite si puse la locul lor;
- functionarea ambarcatiunilor de salvare trebuie verificata.
8.Echipamente sanitare
8.1.Vestiare si dulapuri pentru īmbracaminte
8.1.1.Daca lucratorii trebuie sa poarte īmbracaminte de lucru speciala si daca din motive de sanatate si decenta nu li se poate cere sa se schimbe īn alte camere, acestia trebuie sa aiba la dispozitie vestiare corespunzatoare.
Vestiarele trebuie sa fie usor accesibile, sa aiba o capacitate suficienta si sa fie dotate cu scaune.
8.1.2.Vestiarele trebuie sa fie suficient de mari si sa posede echipamente care sa permita fiecarui lucrator sa īsi tina īncuiata īmbracamintea īn timpul lucrului.
Īn functie de īmprejurari (de exemplu, substante periculoase, umiditate, murdarie), dulapurile pentru echipamentul de lucru trebuie sa fie separate de cele pentru īmbracamintea personala.
Trebuie sa existe dotarile necesare pentru ca fiecare lucrator sa īsi poata pune la uscat echipamentul de lucru.
8.1.3.Trebuie prevazute vestiare separate sau utilizarea separata a vestiarelor de catre barbati si femei.
8.1.4.Daca nu sunt necesare vestiare īn sensul pct. 8.1.1, fiecare lucrator trebuie sa poata dispune de un loc pentru a-si pastra īmbracamintea.
8.2.Dusuri si chiuvete
Daca este necesar, pe lānga echipamentele prevazute īn locurile de cazare, trebuie puse la dispozitia lucratorilor dusuri si chiuvete adecvate, situate īn apropierea locurilor de munca.
8.3.Toalete si chiuvete
Daca este necesar, pe lānga echipamentele prevazute īn locurile de cazare, trebuie puse la dispozitia lucratorilor toalete si chiuvete adecvate, situate īn apropierea locurilor de munca.
Trebuie prevazute toalete separate sau utilizarea separata a toaletelor de catre femei si barbati.
9.Īncaperi si echipament de prim ajutor
9.1.Trebuie prevazute una sau mai multe īncaperi destinate acordarii primului ajutor, īn functie de dimensiunea instalatiei si de tipul activitatii desfasurate.
9.2.Īncaperile destinate acordarii primului ajutor trebuie dotate cu echipamente, instalatii, medicamente adecvate si cu un numar suficient de lucratori instruiti, īn functie de īmprejurari, care sa acorde primul ajutor sau, cānd este cazul, sa acorde tratament sub īndrumarea unui medic (care poate sa fie sau sa nu fie de fata).
Īncaperile trebuie semnalizate īn conformitate cu prevederile Hotarārii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca.
9.3.Īn plus, echipamentul de prim ajutor trebuie sa fie disponibil īn toate locurile unde conditiile de munca necesita acest lucru.
Acest echipament trebuie sa fie usor accesibil si semnalizat īn mod corespunzator.
10.Loc de cazare
10.1.Daca natura, importanta si durata operatiilor fac necesar acest lucru, angajatorul trebuie sa puna la dispozitia lucratorilor un loc de cazare care trebuie sa fie:
a)protejat adecvat īmpotriva efectelor unei explozii, precum si īmpotriva infiltrarii de fum si gaz, īmpotriva declansarii si propagarii unui incendiu, īn conformitate cu documentul de securitate si sanatate prevazut la pct. 1.1;
b)echipat adecvat cu ventilatie, īncalzire si iluminat;
c)prevazut la fiecare nivel cu cel putin doua iesiri independente ducānd spre cai de urgenta;
d)protejat īmpotriva zgomotului, mirosurilor si fumului provenite din alte zone, care pot fi periculoase pentru sanatate, precum si īmpotriva intemperiilor;
e)separat de orice post de lucru si situat departe de zonele periculoase.
10.2.Aceste locuri de cazare trebuie sa contina suficiente paturi sau locuri īn paturi supraetajate pentru numarul de persoane preconizat sa doarma.
Orice īncapere destinata dormitului trebuie sa contina un spatiu adecvat pentru pastrarea īmbracamintei ocupantilor.
Trebuie asigurate dormitoare separate pentru barbati si femei.
10.3.Aceste locuri de cazare trebuie sa includa un numar suficient de dusuri si de chiuvete cu apa curenta calda si rece.
Trebuie prevazute īncaperi de dus separate sau folosirea separata a īncaperilor de dus de catre femei si barbati.
Īncaperile de dus trebuie sa fie suficient de spatioase pentru a permite fiecarui lucrator si īsi faca toaleta nederanjat si īn conditii igienice.
10.4.Locul de cazare trebuie prevazut cu un numar suficient de toalete si chiuvete.
Trebuie prevazute toalete separate sau utilizarea separata a toaletelor de catre barbati si femei.
10.5.Locurile de cazare si instalatiile lor trebuie mentinute la un nivel adecvat de igiena.
11.Functionarea elicopterelor
11.1.Dimensiunile si amplasarea puntilor pentru elicoptere prevazute la locurile de munca trebuie sa garanteze o accesibilitate optima, astfel ca cel mai mare elicopter sa poata folosi puntea īn cele mai severe conditii.
Puntea pentru elicoptere trebuie sa fie proiectata si construita īn mod corespunzator.
11.2.Īn vecinatatea imediata a zonei de aterizare trebuie sa fie pregatit si depozitat echipamentul necesar de folosire īn caz de accident de elicopter.
11.3.Īn cazul instalatiilor unde locuiesc lucratorii, pe heliport, īn timpul manevrelor elicopterelor, trebuie sa fie prezent un numar suficient de persoane instruite pentru interventii de urgenta.
12.Amplasarea instalatiilor pe mare - Securitate si stabilitate
12.1.Trebuie luate toate masurile necesare pentru a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor īn industria extractiva de foraj, īn cazul amplasarii instalatiilor de foraj pe mare.
12.2.Activitatile de pregatire a amplasarii instalatiilor pe mare trebuie executate astfel īncāt sa asigure securitatea si stabilitatea lor.
12.3.Echipamentele si procedurile folosite la activitatile prevazute la pct. 12.1 trebuie sa aiba capacitatea de a reduce orice risc pentru lucratorii din industria extractiva de foraj, tināndu-se seama de conditiile normale si de cele critice.
Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 737 din data de 29 august 2006

 
     
ADDesign - Web Design